Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » PLK oddały do użytku dwa nowe perony na stacji Łódź Kaliska. Kolejne prace jeszcze do października 2022 roku

PLK oddały do użytku dwa nowe perony na stacji Łódź Kaliska. Kolejne prace jeszcze do października 2022 roku

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Na stacji Łódź Kaliska podróżni mogą już korzystać z dwóch dostępniejszych, nowych peronów. Są windy, ławki i wiaty. Na stacji budowane są przejścia podziemne, które ułatwią komunikację. Przebudowa wiaduktu wschodniego nad al. ks. bp. Władysława Bandurskiego oraz wymiana torów i sieci trakcyjnej zwiększą możliwości kolei.

Od 10 sierpnia podróżni korzystają z dwóch przebudowanych peronów nr 1 i nr 2 po wschodniej stronie stacji Łódź Kaliska, od strony al. Unii Lubelskiej.

Nowe perony są wyposażone w ławki oraz stumetrowe wiaty. Będą dodatkowe „poczekalnie” chroniące przed deszczem. Jasne oświetlenie zapewnia większe bezpieczeństwo po zmroku, a czytelnie oznakowane lepszą orientację na stacji. Komunikację ułatwiają odnowione schody z przejść podziemnych. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mogą korzystać z  wind.

Pociągi jeżdżą po 3 zmodernizowanych torach. Sprawne przejazdy zapewnia przebudowana sieć trakcyjna. Już rozpoczęły się roboty na peronie nr 3. Kontynuowane są prace przy przebudowie peronów nr 4 i 5, układzie torowym oraz sieci trakcyjnej.

Na wiaduktach wschodnim i zachodnim nad aleją ks. bp Władysława Bandurskiego zakończono wzmacnianie konstrukcji i murów oporowych. Postępuje remont przejścia podziemnego do budynku dworcowego oraz budowa nowych przejść: pod peronami 4 i 5 oraz łącznika z placu przed dworcem kolejowym w kierunku dworca autobusowego.

Lepsze podróże w aglomeracji i regionie

Kompleksowa modernizacja stacji Łódź Kaliska to istotny element przebudowy Łódzkiego Węzła Kolejowego. Na stacji zatrzymają się pociągi kursujące podziemną trasą z Łodzi Fabrycznej oraz nowych przystanków: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Efektem inwestycji na stacji Łódź Kaliska będzie lepszy dostęp do kolei z 5 nowych, komfortowych peronów i dodatkowe przejścia podziemne. Przebudowa stacji lepiej zintegruje kolej z komunikacją miejską. Nowe i zmodernizowane perony będą bliżej przystanków autobusowych i tramwajowych. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Likwidacja wąskiego gardła

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” tj. jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej przez Łódź Kaliską Towarową do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.

Zwiększą się możliwości kolei – możliwe będzie prowadzenie większej liczby pociągów, sprawniejsze podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).

Wymienionych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów oraz sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h). Do obsługi stacji będą wykorzystane nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Na stacji zamontowany zostanie system dynamicznej informacji podróżnych oraz monitoring.

Zadanie pn. „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” w całości finansowane z budżetu państwa. Roboty budowlane potrwają do października 2022 roku. Wartość inwestycji to 337 mln zł netto.

Fot. PKP PLK S.A.

Fot. PKP PLK S.A.

Podobne artykuły