KDP Przewozy pasażerskie Wiadomości
Partnerzy działu

KDP

KDP · aktualności · prace studialne · przetargi. Na portalu NaKolei.pl publikujemy najnowsze informacje związane z: KDP.

PLK: Kolej na prędkość powyżej 200 km/h na polskich torach

PLK: Kolej na prędkość powyżej 200 km/h na polskich torach Fot. PKP PLK

Szybsza podróż pociągiem z prędkością do 250 km/h coraz bliżej. Minister Infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Wyższe prędkości i bezpieczeństwo przejazdu zapewni także montaż nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym i modernizacja linii- informują PKP PLK. 

Najważniejszym aspektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji jest dostosowanie przepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów na poziomie 250 km/h.

– Nowelizacja rozporządzenia likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Jest przykładem, że nowoczesnym rozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, które umożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów i klientów kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie. Istniała konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h. W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także inne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. Oprócz tego wszystkie wskaźniki (znaki dla maszynisty przy torach) na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. Wówczas najkrótszy czas podróży pociągiem na trasie Warszawa – Katowice / Kraków będzie poniżej 2 h. Obecnie pociągi pokonują tę trasę w czasie ok. 2h 20 min.

Inwestycje kolejowe z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają możliwości podróżowania pociągiem także dla mieszkańców województwa łódzkiego. Podróżujący koleją z Opoczna Południe już wygodnie i szybko mogą dojechać do stolicy,
a po zakończeniu prac na Centralnej Magistrali Kolejowej podróże będą jeszcze sprawniejsze – powiedział Karol Młynarczyk, wicewojewoda łódzki.

Obecnie modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach. Widać już nowe tory, pale do konstrukcji sieci trakcyjnej, prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania. Pociągi docelowo będą mogły jechać 230/250 km/h.

Przygotowujemy Centralną Magistralę Kolejową do przejazdu większej liczby pociągów z wyższą prędkością. Wymieniamy tory, rozjazdy i sieć trakcyjną na stacji w Idzikowicach, która po modernizacji będzie mogła obsłużyć większą liczbę pociągów. Wartość realizowanych obecnie inwestycji na linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem to ok. 250 mln zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kończą się prace na stacji Opoczno Południe. Nowy peron i przejście podziemne zapewnia wygodniejszą obsługę podróżnych. Mieszkańcy województwa łódzkiego i świętokrzyskiego wygodnie dojadą koleją m.in. do Warszawy i Krakowa, a także Pragi lub Grodna. Szybsze podróże na szlaku Idzikowice – Opoczno Południe zapewni przebudowa 4 wiaduktów. Na jednym torze usunięto już stare konstrukcje. Wykonawca przygotowuje się do budowy nowych obiektów.

Nowe systemy na CMK

Zwiększenie prędkości przejazdu pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i GSM-R. To nowesystemy sterowania ruchem kolejowym i łączności. Dzięki nim zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się przepustowość – możliwość przejazdu większej liczby pociągów.

GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways) jest dedykowanym kolei systemem łączności bezprzewodowej. Został dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów.  Umożliwia szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym, a także zapewni niezbędną transmisję danych dla potrzeb innych systemów.  Do 2023 roku PLK planują wdrożyć system GSM-R na prawie 14 tys. linii kolejowych.

GSM-R posiada funkcje, które umożliwiają wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu 2, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów. ETCS poziomu 2 opiera się na tzw. „sygnalizacji tor – pojazd”, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej. Zezwolenie na jazdę oraz bieżąca sytuacja na trasie przejazdu, jest przesyłana za pomocą systemu GSM-R do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. System nie tylko przekazuje dane maszyniście, ale także „kontroluje” jego pracę i w przypadku zignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.