PKP Polskie Linie Kolejowe mają plany rewitalizacji trasy kolejowej Orzesze Jaśkowice – Tychy – Oświęcim. Ale projekt ujrzy światło dzienne pod warunkiem, że spółka pozyska finansowanie z programu FEnIKS.
Chodzi dokładnie o szlak Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim, który przebiega przez linie kolejowe nr 140/169/179/885/138. Interpelację w sprawie rewitalizacji trasy złożył poseł Wojciech Król (KO). Parlamentarzysta argumentował, że ma ona „kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności transportowej regionu, zwiększenia mobilności mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego województw śląskiego i małopolskiego”. I stwierdził, że powstała dokumentacja projektowo-budowlana dla tego zadania, ale brakuje zabezpieczenia finansowego na kolejne etapy prac.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak potwierdził, że PLK mają dokumentację za którą zapłacił samorząd województwa śląskiego. Ale samorząd nie miał pieniędzy na sfinansowanie prac budowalnych. Dlatego środki finansowe muszą znaleźć PLK. Spółka nie ma w swoim budżecie wolnych środków i dlatego złożyła wniosek o dofinansowanie zadania ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS 2021-2027. Przy czym PLK podzieliły projekt na dwa oddzielne odcinki realizacyjne: Orzesze Jaśkowice – Tychy oraz Tychy – Nowy Bieruń. To ma ułatwić uzyskanie pieniędzy, ale PLK muszą uzbroić się w cierpliwość, gdyż nie znamy jeszcze wyników konkursu.
W przypadku zapewnienia finansowania, inwestycja zostanie przeniesiona na listę podstawową Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). PKP PLK S.A. przystąpi do przygotowywania procedury przetargowej, a następnie realizacji zaplanowanych prac. W związku z oczekiwaniem na decyzję w zakresie dofinansowania, na chwilę obecną nie można jednoznacznie wskazać terminów realizacji robót budowlanych w ramach omawianego projektu – wyjaśnia wiceminister Piotr Malepszak.
I zastrzega, że jeśli zarządca sieci kolejowej nie otrzyma środków z FEnIKS, wówczas konieczne będzie poszukiwanie kolejnego alternatywnego rozwiązania. Jednocześnie wiceminister wskazuje, że ta inwestycja ma znaczenie regionalne, a takie projekty PLK finansują w miarę możliwości finansowych. I zdaniem resortu infrastruktury zadania regionalne powinny być finansowane ze środków pozostających w dyspozycji marszałków poszczególnych województw. Malepszak jako dobre przykłady takiej polityki podał działania województw: łódzkiego, mazowieckiego i wielkopolskiego.