Spółka Texom z Krakowa złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zbudowanie nowego dworca kolejowego w Częstochowie.
Za swoje usługi Texom zaproponował PKP S.A. cenę w wysokości 119 mln zł brutto. Jeśli bez zwłoki dojdzie do podpisania umowy (wyniki przetargu mogą zaskarżyć inni uczestnicy postępowania), wówczas nowy dworzec będzie otwarty w drugiej połowie 2027 roku. Dotychczasowy obiekt będzie wyburzony, a w tym miejscu wykonawca zbuduje nowy dworzec PKP i terminal autobusowy.
Część pasażerska powstanie od strony ul. Piłsudskiego – znajdą się tu kolejowe kasy i automaty biletowe, toalety, poczekalnia, miejsce zabaw dla dzieci i lokal gastronomiczny. Projektanci przewidzieli również miejsce na kaplicę. Natomiast pasaż nad torami ma spełniać funkcje handlowe. Z kolei w części zachodniej (od strony Placu Rady Europy), będą budowane stanowiska dla autobusów z poczekalnią i kasami. Oczywiście obiekt spełni standardy obsługi osób z niepełnosprawnościami i innych podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Przeciwko wyburzaniu starego dworca PKP i budowie nowego protestowały organizacje społeczne z Częstochowy. Ich członkowie argumentowali, że dworzec otwarto w 1996 roku, więc jego zburzenie jest niegospodarnością. Postulowali, że wystarczy zmodernizować obiekt, a wtedy znajdą się firmy chętne wynajmować powierzchnie komercyjne. Ponadto część dworca może zagospodarować miasto. PKP argumentowała, że taki scenariusz jest nierealny, gdyż przebudowa byłaby zbyt kosztowna, a przez to nieopłacalna. Nowy obiekt będzie bardziej funkcjonalny i przyjazny dla pasażerów i biznesu.
Sprawa przez kilka lat była przedmiotem sporów administracyjnych i sądowych, stawała nawet na forum Sejmu. Ale społecznicy nic nie wskórali i PKP może realizować swoje plany.