PKP Polskim Liniom Kolejowym udało się przywrócić ruch na torze nr 2 w Pilichowicach na linii kolejowej nr 4. Oznacza to, że pociągi kursują z rozkładową prędkością po jednym torze. Dla pasażerów to niewiele zmienia, bo wciąż wiąże się z opóźnieniami z uwagi na ograniczenie przepustowości.
W poniedziałek miną dwa tygodnie od kiedy na Centralnej Magistrali Kolejowej występują utrudnienia w prowadzeniu ruchu kolejowego. 9 stycznia 2023 roku doszło do wykolejenia pociągu technicznego – według naszych informacji firmy, która odpowiedzialna jest za podbicie torów na CMK do prędkości 250 km/h.
Na wskutek wykolejenia doszło do uszkodzenia dwóch rozjazdów i około 200 metrów toru. W piątek (13 stycznia) służby przystąpiły do naprawy toru nr 2. Prace udało się zakończyć wczoraj i przywrócono rozkładową prędkość.
Służby zakończyły naprawę toru nr 2 w Pilichowicach i przywrócono [wczoraj, w piątek 20 stycznia przyp. red. ] o godz. 5:00 prędkość rozkładową – poinformował nas Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jednak ruch nadal jest prowadzony po jednym torze, bo służby przystąpiły teraz do realizacji prac naprawczych przy torze nr 1.
Od godz. 8:00 przystąpiono do naprawy w torze nr 1. Według deklaracji, ten etap robót zaplanowano do końca miesiąca. Po tym będzie jazda między Opocznem Południowym a Olszamowicami dwoma torami – dodaje Martyn Janduła.
Jeżeli uda się zakończyć prace, wtedy PKP Polskim Liniom Kolejowym pozostaną do naprawy dwa rozjazdy. Tutaj zarządca infrastruktury zmierzy się ze sporym problemem, bo w zasadzie PLK same nie wiedzą kiedy uda się to zrealizować.
Tak jak informowaliśmy na łamach NaKolei.pl, w 2017 roku PKP PLK miały zlecić firmie voestalpine Railway Systems Polska dostawę 4 rozjazdów typu 60E1 500 1:12 HBS/HB oraz 4 rozjazdów typu 60E1 1200 1:18,5 HB/HB. Oba typy rozjazdów na 250 km/h miały zostać zabudowane na posterunku w Pilichowicach. Według naszych doniesień naprawa rozjazdów w rzeczywistości wymaga ich sprowadzenia z Austrii. Informację tę potwierdził przedstawiciel PKP PLK.
Szczegółowo analizowany jest sposób i czas naprawy rozjazdów, które zostaną zamówione od producenta w Austrii – dodał M. Janduła.
Jak informuje PKP Intercity, na Centralnej Magistrali Kolejowej niektóre pociągi kursują drogą okrężną przez Koluszki i Częstochowę (zmiana trasy generuje około 40-50 minut opóźnienia). Chodzi o pociągi:
- 19 – 25 stycznia 2023 r.: EIC nr 1410/1 „Ondraszek” relacji Warszawa Wschodnia – Katowice
- 22 stycznia 2023 r.: EIC nr 5450/1 „ Wysocki” relacji Gdynia Główna- Katowice
Natomiast pociągi, które kursują zgodnie z rozkładem jazdy przez Centralną Magistralę Kolejową mogą generować opóźnienia około 15-30 minut.