O znaczeniu linii kolejowej nr 65 dla utrzymywania połączeń logistycznych między Polską i UE a Ukrainą rozmawiali w Zamościu przedstawiciele UE z szefami PKP LHS. Unijni urzędnicy zapoznali się również z planami inwestycyjnymi spółki.
Linia, którą zarządza PKP LHS i prowadzi na niej przewozy, ma istotne znaczenie zarówno dla Polski, jak i UE i Ukrainy, gdyż zapewnia nieprzerwane dostawy pomoc strategicznej i humanitarnej dla naszego wschodniego sąsiada. Specyfika linii pozwala na utrzymanie ciągłości operacji logistycznych w sytuacjach kryzysowych. To dlatego, że linia nr 65 jest niezelektryfikowana, a pociągi prowadzą lokomotywy spalinowe. One zaś są odporne np. na ataki hakerskie ze strony Rosji na naszą infrastrukturę energetyczną. Z tego względu linia szerokotorowa odgrywa istotną rolę w systemie bezpieczeństwa i odporności Państwa, jak również w transporcie intermodalnym oraz militarnym.
Obecnie PKP LHS intensyfikuje prace m. in. w zakresie inwestycji taborowych. W trakcie spotkania omówiono szereg kwestii związanych z planami spółki oraz finansowaniem planowanych inwestycji. To ważki temat w kontekście m.in. projektu budżetu unijnego na lata 2028-2034. Oraz programów wspierających, które przygotowuje Bruksela.
Reprezentanci KE odnotowali uwagi spółki w obszarze bezpieczeństwa przewozów oraz fakt, że PKP LHS odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu ciężkich składów całopociągowych, również w zakresie Military Mobility. Ta sprawa jest również przedmiotem rozmów spółki z resortami infrastruktury i obrony narodowej.
Strony uzgodniły wspólnie dalsze działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa prowadzonych przewozów przez PKP LHS.
Uzyskane informacje niewątpliwie znajdą odzwierciedlenie w założeniach do nowej strategii Spółki nad którą rozpoczęliśmy właśnie pracę – powiedział Marcin Protas, członek zarządu spółki ds. ekonomiczno -finansowych.
Dla naszego przewoźnika informacje, które przekazała KE, mają duże znaczenie dla prowadzenia działalności operacyjnej.
Tego typu spotkania służą także podniesieniu bezpieczeństwa i jakości przewozów prowadzonych dla naszych klientów – dodał Bogusław Bogdanowicz, członek zarządu ds. handlu i eksploatacji PKP LHS.
Spółka ma także potencjał, aby wziąć udział w powojennej odbudowie Ukrainy jako dostawca różnego rodzaju ładunków i usług logistycznych.
PKP LHS aktywnie działa nie tylko na rynku polsko-ukraińskim. Dąży również do rozszerzenia swojej aktywności w rozwoju połączeń kolejowych na trasie Chiny–Europa–Chiny w ramach Środkowego Korytarza. To alternatywa dla Korytarza Północnego, który biegnie przez Rosję.

