Strona główna » Wiadomości » PKP Intercity zbuduje nową lokomotywownię w Warszawie

PKP Intercity zbuduje nową lokomotywownię w Warszawie

Krzysztof Losz

Za nieco ponad dwa lata PKP Intercity wprowadzi się do nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Wartość inwestycji przekroczy 179 mln zł brutto.

 

Dzisiaj podpisana została umowa w sprawie lokomotywowni. Kontrakt, który PKP Intercity zawarł z konsorcjum Trakcja – DB Projekt, dotyczy budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą. W spotkaniu  uczestniczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów. Nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne punktualnie wyjeżdżały w trasy – powiedział minister Dariusz Klimczak.

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie i budowę lokomotywowni oraz hali mycia lokomotyw, przebudowę budynku socjalnego. Ponadto przebudowa obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym. A także budowę stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisku zestawów kołowych na szynę. Obiekty powstaną na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.

Niezbędne zaplecze

Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów. Przewoźnik przekonuje, że nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy do drogi. Tak, aby czyste i sprawne punktualnie wyjeżdżały w trasy.

W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury. Nasz park pojazdów trakcyjnych jest systematycznie unowocześniany. W 2024 i pierwszych miesiącach 2025 roku odebraliśmy 48 nowych lokomotyw. 29 jednostek trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów. W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdy wielosystemowe. Do obsługi nowoczesnego taboru, potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego – wyjaśnia Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

I dodaje, że obecnie w Warszawie przewoźnik korzysta z zabytkowej lokomotywowni, wzniesionej w latach 1937-1938 i objętej nadzorem konserwatora zabytków.

Co będzie w lokomotywowni?

PKP Intercity informuje, że nowoczesna hala lokomotywowni będzie obiektem trzytorowym, przejazdowym i w pełni zelektryfikowanym. Zostanie wyposażona w stanowiska przeglądowe z dwupoziomowymi pomostami oraz suwnicami pomostowymi. Powierzchnia użytkowa wyniesie około 5,5 tys. m², a wysokość sięgnie 12 metrów.

Hala pomieści specjalistyczne stanowisko umożliwiające przegląd elektrycznych zespołów trakcyjnych o długości do 153 metrów. Będzie tu zapadnia podtorowa o nośności do 10 ton, czyli urządzenie do wymiany kół, oraz stanowisko do pomiaru nacisku kół na szyny. Dodatkowo, hala mycia lokomotyw zapewni całoroczne mycie pudeł i podwozi lokomotyw.

Zaprojektowanie i budowa nowej lokomotywowni w Warszawie to kolejne wyzwanie na najwyższym poziomie technicznym i technologicznym, jakie zrealizujemy na rynku budownictwa kolejowego. Realizacja tego zadania będzie prowadzona przy nieprzerwanej pracy starej lokomotywowni oraz zachowaniu ciągłego ruchu kolejowego, co wymaga precyzyjnej synchronizacji i punktualności założonych działań. Cieszymy się, że PKP Intercity wybrało naszą ofertę i dziękujemy za zaufanie – mówi Stefan Bekir Assanowicz, prezes Trakcji S.A.

Za nieco ponad dwa lata

PKP Intercity zbuduje nową lokomotywownię w Warszawie w systemie zaprojektuj i zbuduj. Realizacja zadania potrwa maksymalnie 26,5 miesięcy od daty podpisania umowy. Na wykonanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych przewidziano maksymalnie 8,5 miesięcy. Roboty budowlane zostaną przeprowadzone w terminie do 18 miesięcy od dnia uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę.

Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym, związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawa urządzeń diagnostycznych zostaną wykonane do końca 2026 roku.

Wartość inwestycji wynosi nieco ponad 179, 2 mln zł brutto. Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie lokomotywowni oraz dostawa stanowiska do badania nacisków zestawów kołowych na szynę są elementem projektu p.n. „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Jest on realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Nie tylko Warszawa

Nowoczesne stacje postojowe powstają również w innych częściach Polski. W 2024 roku PKP Intercity zakończyło realizację części inwestycji budowlanych, które zostały ujęte w wieloletniej Strategii Spółki na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz Wrocławiu.

W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Na terenie technicznej stacji postojowej powstanie obiekt, w którym będzie myjnia i hala napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7,8 tys. metrów kwadratowych, a długość nowo zbudowanych torów przekroczy 6 km. Wykonawca zbuduje także 28 rozjazdów. Łączna zainwestowana kwota w rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnika za 2024 rok wyniosła 148 mln zł netto.

W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł netto. Warto podkreślić, że w latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

Podobne artykuły