Na terenie bocznicy Warszawa Grochów PKP Intercity zbuduje myjnię sezonową taboru kolejowego. Stanowi to istotny element rozwoju infrastruktury technicznej spółki oraz wpisuje się w długofalową strategię zapewnienia samowystarczalności zaplecza utrzymaniowego dla taboru dalekobieżnego.
Posiadanie własnej, nowoczesnej myjni na terenie bocznicy Warszawa Grochów umożliwi prowadzenie procesu mycia taboru bez konieczności korzystania z usług podmiotów zewnętrznych, które nie odpowiadają specyfice przewozów dalekobieżnych ani skali eksploatowanej floty. Inwestycja zapewni pełną kontrolę nad jakością, terminowością oraz bezpieczeństwem realizowanych procesów utrzymaniowych, a także ograniczy ryzyka operacyjne związane z dostępnością infrastruktury obcej.
Bezpieczna dla taboru i środowiska
Zaprojektowana myjnia umożliwi prowadzenie mycia taboru z zachowaniem najwyższych standardów środowiskowych i ekologicznych. Przewoźnik informuje, że zastosowane rozwiązania technologiczne przewidują ograniczenie zużycia wody poprzez wykorzystanie układów recyrkulacji i oczyszczania. Tym samym dojdzie do minimalizacji ilości ścieków odprowadzanych do kanalizacji dzięki separacji i filtracji zanieczyszczeń (w tym olejów, smarów, metali ciężkich oraz pyłów). A także do stosowania biodegradowalnych środków czyszczących, bezpiecznych zarówno dla środowiska, jak i dla personelu obsługującego obiekt. Realizacja inwestycji pozwoli jednocześnie na spełnienie obowiązujących oraz przyszłych wymagań wynikających z przepisów prawa krajowego i unijnego w zakresie ochrony środowiska oraz gospodarki wodno-ściekowej.
Efektywne utrzymanie pojazdów
Regularne i efektywne mycie taboru przyczyni się do poprawy jakości jego utrzymania technicznego, w szczególności poprzez ograniczenie ryzyka korozji, poprawę estetyki pojazdów oraz ułatwienie bieżącej kontroli ich stanu technicznego. Zastosowanie zautomatyzowanych rozwiązań technologicznych pozwoli na skrócenie czasu obsługi składów, zwiększenie ich dostępności eksploatacyjnej oraz poprawę punktualności obiegów taborowych. Jednocześnie nowy układ funkcjonalny obiektu poprawi warunki pracy personelu utrzymaniowego, podnosząc poziom bezpieczeństwa, ergonomii i niezawodności prowadzonych prac.
Zakres inwestycji
Zakres inwestycji obejmuje budowę myjni sezonowej w konstrukcji otwartej, przeznaczonej do mycia taboru kolejowego, wraz z kanałem technicznym do mycia podwozi pojazdów. W skład myjni wchodzą: kanał techniczny do ręcznego mycia podwozia, płyta zasadnicza myjni o długości 30 m, w której zainstalowane zostaną jednostki myjące po obu stronach toru, płyta ociekowa, osłona myjni na długości myjni zasadniczej, kanał technologiczny do prowadzenia instalacji oraz komplet instalacji technologicznych, w tym instalacja wodociągowa oraz układ zamkniętego oczyszczania wody.
Ponadto przedmiot inwestycji obejmuje również budowę budynku technicznego ze stanowiskiem operatorskim, stanowiącego zaplecze dla urządzeń myjni, a także trzystanowiskowej wiaty garażowej z dodatkowym boksem przeznaczonym na magazynowanie odpadów.
W ramach zadania przewidziano także wykonanie instalacji sanitarnych, w tym instalacji wody zimnej i ciepłej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, instalacji grzewczych, wentylacji oraz klimatyzacji. Zakres obejmuje również instalacje elektryczne, w tym rozdzielnice, oświetlenie, gniazda wtyczkowe, instalacje siłowe dla odbiorników stałych, instalację fotowoltaiczną
o mocy 6,5 kWp, instalację odgromową oraz połączenia wyrównawcze, a także instalacje niskoprądowe, obejmujące systemy CCTV, LAN, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Inwestycja obejmuje także wykonanie układu drogowego, w tym dróg dojazdowych oraz trzech miejsc parkingowych, dostosowanie układu torowego do istniejącej infrastruktury, w tym przebudowę toru nr 473, na którym zlokalizowana zostanie nowa myjnia, rozbiórkę istniejącego budynku myjni (budynek 8b) oraz wykonanie sieci trakcyjnej nad torem nr 473 o długości około 310 m.
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego najkorzystniejszą ofertę złożył Mostostal Kraków S.A. Cena najkorzystniejszej oferty wynosi 10,889 mln zł netto, czyli nieco ponad13,393 mln zł brutto.
Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na przełom stycznia i lutego 2026 r., natomiast realizacja przedmiotu zamówienia przewidziana jest w terminie do 8 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

