Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » PKP Intercity rozpocznie ekspansję zagraniczną? Mamiński: „Ja konkurencji krajowej nie obawiam się”

PKP Intercity rozpocznie ekspansję zagraniczną? Mamiński: „Ja konkurencji krajowej nie obawiam się”

Adrian Izydorek
Fot. PKP PLK S.A.

W dniu dzisiejszym na Powiślu w Warszawie odbyła się jubileuszowa konferencja „20 lat PKP Intercity – z tradycją po nowoczesność”. Padły tam ważne deklaracje, m.in. te dotyczące konkurencji krajowej, ale także o przyszłości rozwoju przewozów dalekobieżnych.

PKP Intercity do 2030 roku zrealizuje największe w historii zakupy taborowe warte łącznie 19 mld złotych. Wszystko to dzięki podpisaniu umowy PSC wartej 21 mld zł z Ministerstwem Infrastruktury. Są to zakupy m.in 95 lokomotyw wielosystemowych, 500 nowych wagonów, modernizacji 500 kolejnych, a także zakup nowości u dalekobieżnego przewoźnika – czyli składy push-pull. Inwestycje te były planowane także w ubiegłym roku, w czasie niepewności związanej z pandemią.

PKP Intercity nie wstrzymało inwestycji nawet czasie pandemii. Polityka Rządu Prawa i Sprawiedliwości, polityka dużych inwestycji, wspieranie polskiej gospodarki, rozwoju polskiej kolei i te 19 mld zł, które zostaną zainwestowane do 2030 r. w nowy tabor. Lwia część tych pieniędzy popłynie do polskich firm. To wielki impuls inwestycyjny, na rozwój polskiej gospodarki – powiedział Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Jak zaznacza Minister Małecki, dzięki programowi Kolei Dużych Inwestycji, nie zyskuje tylko PKP Intercity, ale także pasażerowie, którzy mogą podróżować szybciej i bardziej komfortowo.

Zyskuje polska gospodarka oraz polscy przedsiębiorcy. Jeśli PKP Intercity zawiera długoletni, stabilny kontrakt, to po drugiej stronie mamy firmę, która może zaplanować swoje działania – dodał Minister Małecki.

Warto podkreślić, że 20-lecie PKP Intercity skłania nas do spojrzenia na historię, ale też śmiałego spojrzenia na przód. Wcześniej sektor rozwijał się niezwykle wolno, albo zabrakło determinacji, albo zabrakło finansów. W pewnych etapach brakowało i jednego i drugiego. Przyszły czasy, że w końcu nastąpiło spojrzenie, gdzie kolej niezwykle intensywnie rozwija i wymaga od nas stałego starania – powiedział Wiceminister Andrzej Bittel. – Kolej wymaga odwagi, a ja do tej odwagi będę zachęcać – dodał.

W ostatnich latach PKP Intercity nie tylko stara się poprawiać jakość podróży modernizując swoje wagony, ale także stara się ułatwiać podróż m.in. poprzez poprawę systemu sprzedaży – chociaż ten wymaga całkowitej zmiany.

Te wymagania wobec nas będą rosły z każdym dniem, bo pasażer przyzwyczaja się do dobrego i chce lepszego. Wakacje tego roku pokazały, że polska kolej ma zbudowany ogromny kapitał zaufania – zakończył Wiceminister Bittel.

Jak zaznaczył Prezes PKP S.A., Krzysztof Mamiński – PKP Intercity do 2015 roku generowało stałą stratę. Przez cztery lata, do 2019 roku tą skumulowaną stratę miało udać się nadrobić.

To był ogromny sukces. Trochę nam koronawirus to popsuł, bo było bardzo blisko, żeby PKP Intercity stało się spółką dywidendową – powiedział Krzysztof Mamiński.

Według Prezesa PKP S.A., PKP Intercity powinno się stawiać jako wzorzec przewozów pasażerskich w Polsce.

To najlepsza firma kolejowa w Polsce. Myślę, że w Europie znalazła się w gronie trzech najlepszych – dodał Prezes Mamiński.

Czy PKP Intercity jest gotowe zmierzyć się z konkurencją?

Coraz głośniej się mówi o konkurencji, która miałaby wjechać z Czech do Polski.

Ja konkurencji krajowej nie obawiam się. To, że ktoś miałby do nas wjechać. Damy radę. Głęboko wierzę, że rozpoczniemy ekspansję poza granicami Rzeczpospolitej, rozpoczynając takim programem jak „Łączymy Stolice”. Niech się martwią nasi przyjaciele z zagranicy, że PKP Intercity się rozwija – zaznaczył Prezes Mamiński.

Więcej chętnych na kolei. A co ich przyciągnie?

Jak poinformował Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity – w 2015 roku Spółka przewiozła 31 mln pasażerów, a w 2019 roku było to już blisko 50 milionów. Jednym ze sposobów zwiększenia liczby pasażerów, jest zwiększenie przystanków, tam gdzie pociągi od lat się nie zatrzymywały.

PKP Intercity pojawia się w kolejnych miejscowościach. Przykładem może być Hajnówka, Niemojki, Sarnaki – wyliczał Prezes Chraniuk.

Liczy się także jakość podróży. Tu pojawiają się stałe inwestycji w modernizacje, a już wkrótce i w zakup nowych wagonów.

Na torach pojawia się najlepszy tabor, ale co z tego, jak nie będzie ducha w tym taborze? Możemy mieć najlepszą restaurację, ale ona będzie pusta. Pendolino w 2015 roku przynosiło straty 7 mln straty. A w 2019 roku bez podwyżki cen biletów Pendolino wygenerowało 104 mln zł zysku – poinformował Prezes Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity czeka na zgłoszenia producentów taboru w dialogu konkurencyjnym dotyczącym zakupu składów push-pull. Będzie to najnowocześniejszy tabor na polskich torach, który ma być „szyty na miarę” na polskie tory.

Uważam, że kolej jest ogromną organizacją. W tej organizacji każdy jest ważny. Kolej to jak łańcuch przy rowerze. Wystarczy, że jedno ogniwko pęknie, wtedy trzeba dźwigać rower na plecach. Każdego pracownika trzeba szanować – stwierdził Jerzy Pindych, kolejarz od 44 lat, w PKP Intercity pracujący od samego początku. – Chciałbym prosić o większe wsparcie dla kasjerów. w PLREGIO jak wpiszemy jakąś relację, to tam pojawia się podpowiadacz. To jest jedyna spółka, która posiada podpowiadacz. Tych kasjerów należy wesprzeć informatycznie… Poza tym jest suprem – dodał.

Podobne artykuły