Przewozy pasażerskie Tabor
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pkpintercity

PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii na kwotę ok. 7 mld złotych

PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii na kwotę ok. 7 mld złotych fot. PKP Intercity

PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii na kwotę ok. 7 mld złotych. To efekt dobrej kondycji Spółki i ambitnych planów rozwojowych.

Dla pasażerów inwestycje największego przewoźnika dalekobieżnego w Polsce to wymierne korzyści i gwarancja wysokiej jakości usług oraz komfortu i bezpieczeństwa podróży. W sumie do 2023 roku przewoźnik kupi 185 nowych i zmodernizuje ponad 700 wagonów – wśród nich przedziałowe i bezprzedziałowe, 1. i 2. klasy, gastronomiczne oraz do przewozu rowerów, wagony ze „Strefą Małego Podróżnika” oraz wielofunkcyjne COMBI. Ponadto pasażerowie skorzystają z 19 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) oraz dwóch składów typu push-pull. Zarówno wagony jak i EZT-y będą wyposażone w wygodne fotele, klimatyzację, WiFi oraz udogodnienia dla rodzin, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami.

Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotyw elektrycznych  i spalinowych, a także zmodernizuje blisko 200 elektro- i spalinowozów. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. Po zakończeniu programu tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. W 80 proc. składów będą gniazdka elektryczne, w 94 proc. pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. – z bezprzewodowego internetu. Dodatkowo w każdym pociągu ma być przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery. W ramach strategii planowana jest również modernizacja 16 stacji postojowych.

Innowacyjna przyszłość

Spółka rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą opracowania innowacyjnych projektów taborowych wraz z producentami i instytutami badawczymi w ramach partnerstwa innowacyjnego. Rezultatem mają być pojazdy najlepiej dostosowane do potrzeb przewoźnika dalekobieżnego i pasażerów. W ramach tego modelu współpracy, przewoźnik zamierza docelowo pozyskać: 38 EZT-ów, 52 lokomotywy elektryczne oraz 15 składów typu push-pull, zdolnych rozwijać prędkości 160-250 km/h.

Wagony i lokomotywy – inwestycje w komfort pasażerów

PKP Intercity konsekwentnie realizuje założone plany inwestycyjne. Pod koniec lutego podpisano umowę o wartości 473,5 mln zł brutto z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu na zakup 55 nowoczesnych wagonów. Przewoźnik może skorzystać również z prawa opcji na kolejne 26 wagonów – wtedy wartość kontraktu wyniesie ponad 697 mln zł brutto. Wagony te mają trafić do PKP Intercity do 2022 roku.

Pojazdy będą miały nowoczesny design, ergonomiczne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, łatwo dostępne gniazda elektryczne. Będą zróżnicowane i dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów.

Pod koniec maja PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, z opcją na dodatkowe 10 pojazdów. Wartość zamówienia wynosi ponad 367 mln zł brutto, a w przypadku skorzystania z prawa opcji wzrośnie do ponad 551 mln zł brutto. Pojazdy będą rozwijać prędkość 160 km/h, co pozwoli efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to najnowocześniejsze lokomotywy w Polsce. Do PKP Intercity trafią w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, czyli pod koniec 2020 roku. Zakup, jako element zadania „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, zostanie sfinansowany w części ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ponad 200 nowych wagonów pasażerskich

PKP Intercity nie tylko kupuje nowy tabor, ale także unowocześnia już posiadany. W kwietniu 2018 r. przewoźnik podpisał trzy umowy z PESA Bydgoszcz obejmujące w sumie 223 wagonów pasażerskich z prawem opcji na kolejne 112. Łączna kwota przeznaczona na modernizacje to ponad 953 mln zł brutto – w przypadku skorzystania z prawa opcji wzrośnie ona do ponad 1 mld 431 mln zł brutto.

Wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnia dla osób z niepełnosprawnościami oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE, toalety z zamkniętym obiegiem, wyciszenie wnętrza i oznaczenie miejsc alfabetem Braille`a.

W październiku br. PKP Intercity rozszerzyło umowę na modernizację 60 wagonów, którą podpisało w listopadzie 2017 r. z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Oznacza to, że przewoźnik zamówił modernizację kolejnych 30 wagonów. Łączna wartość kontraktu wynosi 410 mln zł brutto. Zmodernizowane wagony wkrótce będą jeździć jako wagony przedziałowe drugiej klasy.

Narodowy przewoźnik podpisał także umowę na modernizację 10 wagonów 1. klasy z konsorcjum spółek tworzących Grupę PESA. Wartość kontraktu opiewa na kwotę ponad 41 mln zł brutto. Odnowione pojazdy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, wygodne fotele, WiFi, gniazdka elektryczne z możliwością zasilania urządzeń z gniazda USB oraz tablice z informacją pasażerską.

Do końca roku na inwestycje związane z modernizacją i zakupem taboru przewoźnik może wydać jeszcze do 362 mln zł. Obecnie zostały ogłoszone i czekają na rozstrzygnięcie przetargi na zakup 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości maksymalnej 160 km/h, zakup 10 lekkich lokomotyw manewrowych, a także na modernizacje: 14 EZT-ów serii ED74, 20 lokomotyw elektrycznych EU/EP07 do prędkości 160 km/h i 13 lokomotyw spalinowych manewrowych SM42. Jeszcze w 2018 roku mają zostać ogłoszone postępowania m.in. na montaż urządzeń pokładowych systemu ERTMS/ECTS w lokomotywach EU44.

Finansowanie inwestycji

PKP Intercity realizując ambitny plan inwestycyjny korzysta z różnych źródeł finansowania, w tym ze środków własnych oraz pozyskanych z Unii Europejskiej. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 przewoźnik pozyskał ponad 653 mln zł dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld zł brutto. Dzięki temu zmodernizuje 335 wagonów, zakupi 20 i unowocześni 33 lokomotywy, a także zainwestuje
w stacje postojowe.