PKP Intercity odebrało pierwsze 8 z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pozostałe pojazdy wzmocnią flotę narodowego przewoźnika do końca roku. Wartość całego kontraktu wynosi 697 mln zł, a jego realizacja jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii Spółki. Flotę przewoźnika wzmocniły także pierwsze 2 zmodernizowane z udziałem Funduszy UE spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220.
Premierowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a już niedługo pasażerowie będą mogli wsiąść do nowo wyprodukowanych pojazdów. Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC), które będą kursować na poniższych trasach:
- Warszawa – Kraków – Zakopane,
- Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
- Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
- Warszawa – Wrocław – Warszawa,
- Warszawa – Szczecin – Warszawa,
- Warszawa – Berlin – Warszawa,
- Gdynia – Berlin – Gdynia,
- Kraków – Berlin – Kraków,
- Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia,
- Wrocław – Gdynia.
Polska kolej z roku na roku rozwija się w coraz szybszym tempie, dzięki czemu Polacy chętniej korzystają z usług PKP Intercity. Nowoczesne wagony wyprodukowane w Fabryce Pojazdów Szynowych pozwolą narodowemu przewoźnikowi zaprezentować jeszcze lepszą ofertę dla podróżnych. Wspierając rodzimych producentów modernizujemy polską kolej czyniąc ją bardziej komfortową, bezpieczną i ekologiczną – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Komfortowe wagony dla różnych grup podróżnych
W nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Nowe wagony są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Będą również dostosowane do prędkości 200 km/h.
Jesteśmy zadowoleni, że współpraca z PKP Intercity rozwija się harmonijnie. Zaufanie jakim zostaliśmy obdarzeni skutkuje nowoczesnym i komfortowym taborem dla większej liczby pasażerów. Bardzo cieszy nas fakt, że jesteśmy częścią procesu unowocześniania floty narodowego przewoźnika – powiedział Krzysztof Laskowski, Prezes Zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o.
Odebranych 8 wagonów to pojazdy bezprzedziałowe 2. klasy. Ponadto flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób
z niepełnosprawnościami.
Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki i przewidywalny standard podróżowania. Dlatego inwestujemy w nowoczesny tabor, dzięki któremu coraz więcej tras obsługiwanych jest przez pojazdy dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Pierwsze nowoczesne lokomotywy już w PKP Intercity
PKP Intercity odebrało również pierwsze 2 zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe, spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także niezawodność. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów. Kolejne jednostki do modernizacji trafią jeszcze w tym miesiącu do fabryk FPS.
Nowe wagony i unowocześnione lokomotywy to nie tylko wyższy komfort podróżowania, ale także większe bezpieczeństwo oraz niezawodność. Dążymy do tego, aby coraz większą część naszego taboru stanowiły nowe i zmodernizowane pojazdy. W 2030 nasza flota już w całości będzie składać się takich pojazdów – zapowiada Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.
Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją wynosi 90,3 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 roku. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.
Kontynuacja współpracy PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych
Realizowane umowy to kolejne przykłady udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,25 mld zł brutto.
27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.