Przewozy pasażerskie Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pkpintercity

PKP Intercity inwestuje w ekologię. Prezes Chraniuk: “Kolej jest transportem przyszłości”

PKP Intercity inwestuje w ekologię. Prezes Chraniuk: “Kolej jest transportem przyszłości” Fot. PKP Intercity

PKP Intercity deklaruje kolejne inwestycje przewoźnika w proekologiczne rozwiązania. “Pociągi są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu, dlatego jest to transport przyszłości”-mówi prezes Marek Chraniuk.

Przewoźnik podkreśla, że pociągi Pendolino, PesaDART i FLIRT3, które posiada w swojej flocie PKP Intercity, zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi.

System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Nowoczesne pociągi typu EZT są cichsze od pozostałych pociągów. Natomiast wygłuszenie akustyczne skutkuje mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych- czytamy w komunikacie.

Dodatkowo coraz więcej pociągów PKP Intercity jest wyposażanych w toalety z obiegiem zamkniętym, co przyczynia się do ochrony powierzchni ziemi i wód gruntowych. Obecnie trwa przetarg na zakup kolejnych 12 nowoczesnych składów zespolonych, które będą przyjazne środowisku- dodaje przewoźnik.

Ekologiczne rozwiązania w lokomotywach

Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 oraz nowe lokomotywy SU160 posiadają silniki spełniające nowe normy emisji spalin. Pozwala to na znaczne ograniczenie emisji cząstek stałych czy tlenków azotu, co wydatnie wpływa na mniejsze zanieczyszczenie powietrza.

Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu spośród tych, z którymi w największym stopniu konkuruje. Jest transportem przyszłości, doskonale wpisującym się w ideę zrównoważonego transportu – mówi Marek Chraniuk, prezes Zarządu PKP Intercity.

Wprowadzona w PKP Intercity procedura gospodarowania odpadami przemysłowymi i komunalnymi zapewnia, że odpady wytworzone na terenie zapleczy technicznych w pierwszej kolejności przekazywane są do odzysku, w tym recyklingu, a w następnej kolejności, jeśli nie nadają się ponownego wykorzystania, do unieszkodliwienia.

Modernizacja stacji postojowych

Dodatkowo przewoźnik w ramach wartej 7 mld złotych strategii taborowej modernizuje 15 stacji postojowych. Zostaną one wyposażone m.in. w 7 automatycznych myjni z oczyszczalnią ścieków, odzyskiem wody szarej, a także technologią zbierania deszczówki.

Obiekty całoroczne wyposażone będą w panele fotowoltaniczne, które będą stanowić źródło energii na potrzeby własne myjni. Zastosowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie zużycia wody i zwracanie jej do obiegu w celu ponownego wykorzystania-czytamy.

Także w programie modernizacji i przebudowy bocznic kolejowych PKP Intercity na lata 2018 – 2025 zaplanowano ok. 150 inwestycji w kwocie ponad 900 mln zł, uwzględniających aspekty środowiskowe. Nowoczesne zaplecza techniczne to redukcja negatywnego wpływu na otoczenie przez ograniczanie emisji zanieczyszczeń do ziemi, wody i atmosfery poprzez mniejszą emisję spalin, hałasu i substancji szkodliwych.

Tylko w 2019 roku zaplanowano realizację 76 inwestycji infrastrukturalnych w zakresie stacji postojowych i infrastruktury towarzyszącej o wartości ponad 93 mln zł. Efektem będzie polepszenie efektywności oraz podniesienie komfortu przewozów pasażerskich m.in. w następujących lokalizacjach: Wrocław, Warszawa, Gdynia, Przemyśl, Lublin, Kraków, Szczecin czy Poznań-informuje spółka.