Pierwszy dwukierunkowy tramwaj Moderus Gamma LF 04 AC BD dotarł do zajezdni tramwajowej Franowo. Łącznie MPK Poznań zamówiło 30 takich pojazdów.
Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej tramwaj został wyposażony aż w 4 rampy umożliwiające bezkolizyjne dostanie się do wnętrza osobom na wózkach inwalidzkich lub matkom z wózkami dziecięcymi.
Mieszkańcy Poznania na pewno zwrócą uwagę na nowy design ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego poza walorem estetycznym mają za zadanie zwiększyć pola widzenia motorniczego i pozytywnie wpłynąć na jeszcze większe bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia, komponenty to nowoczesne a zarazem sprawdzone rozwiązania.
W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane zostały zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym.
Dzisiaj od wczesnych godzin porannych prowadzone są próby i testy dynamiczne, następuje „wpięcie” tramwaju do infrastruktury MPK Poznań, aby był on widoczny w systemach przewoźnika. Od poniedziałku z kolei ruszy proces badań homologacyjnych oraz szkoleń dla pracowników poznańskiego MPK. Nasz wspólny cel to zabranie wiosną na pokład pierwszych pasażerów i rozpoczęcie regularnej eksploatacji w ruchu miejskim – informuje Modertrans Poznań. Spółka dodaje, że kolejne tramwaje z serii Moderus Gamma LF 04 są w fazie produkcyjnej w zakładzie Modertrans w Biskupicach.
Dostawy 30 nowoczesnych, niskopodłogowych i dwukierunkowych Moderusów Gamma LF 04 mają się zakończyć najpóźniej do połowy przyszłego roku. Na ich zakup MPK Poznań uzyska dofinansowanie (jest na liście rankingowej) w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Poznański przewoźnik otrzymał najwyższą liczbę punktów, pozwalającą na otrzymanie wsparcia w kwocie ponad 215,5 mln zł (85 proc. wartości zakupu).
Dodatkowo, w trakcie oceny znajduje się projekt zakładający zakup kolejnych 30 niskopodłogowych tramwajów. W tym przypadku planowane jest finansowanie – w wysokości ok. o 175 mln zł – ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia postępowania przetargowego. Planowane dostawy pojazdów mają się zakończyć do roku 2029.