NaKolei.pl WiadomościTabor Pesa wygrywa przetarg w Wielkopolsce na dostawę 4 EZT-ów

Pesa wygrywa przetarg w Wielkopolsce na dostawę 4 EZT-ów

Redakcja
Fot. PESA Bydgoszcz

Samorząd Województwa Wielkopolskiego wybrał ofertę Pesy w przetargu na dostawę 4 sztuk fabrycznie nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi tras zelektryfikowanych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, a w szczególności Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Przypomnijmy, że Pesa Bydgoszcz konkurowała z Newagiem. Producenci złożyli poniższe oferty:

  1. NEWAG z ceną 157.440.000,00 zł brutto. W ofercie zaproponowana długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady to 60 miesięcy, a masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy (bez pasażerów) to 171 t.
  2. PESA z ceną 142.188.000,00 zł brutto. Proponowana długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady to 72 miesiące, a masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy (bez pasażerów) to 179 t.

Obie oferty przekraczały budżet zamawiającego, który na ten cel chciał przeznaczyć kwotę 133.000.000,00 zł brutto. Oferty były ocenione według kryteriów: Długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady – Waga: 30, Masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy (bez pasażerów) – Waga: 10, Cena – Waga: 60.

Ostatecznie wygrała oferta złożona przez bydgoskiego producenta. To drugi przetarg w ostatnim czasie, w którym dwóch polskich producentów realizowało o kontrakt na dostawę EZT-ów (dzisiaj informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu na 4+20 EZT-ów dla ŁKA – więcej informacji). W obu przypadkach została wybrana oferta Pesy.

Przypomnimy, że Wielkopolska chce kupić składy przystosowane do pracy na torach o szerokości 1435 mm oraz napięciu 3 kV DC. Wymagana liczba członów to 5. Maksymalna prędkość eksploatacyjna to 160 km/h lub więcej.

Napęd mają zapewniać silniki asynchroniczne o sumarycznej mocy ciągłej min. 2000 kW, chłodzone powietrzem poprzez wentylatory zewnętrzne umieszczone na dachu pojazdu z zastosowaniem filtrów wielokrotnego użytku z wymienną matą filtrującą.

Wysokość podłogi nad główką szyny to 760 – 780 mm n.p.g.s., zapewniająca spełnienie wymagań TSI PRM dla peronów 760 mm i 550 mm. Procent niskiej podłogi w stosunku do długości przedziałów pasażerskich musi wynosić min. 80%. Do długości niskiej podłogi zalicza się podłogę znajdującą się na wysokości 760 mm nad poziomem główki szyny oraz podłogę o innych wysokościach, do których dostęp realizowany jest za pomocą pochylni zgodnej z TSI PRM (do długości przedziałów pasażerskich nie wlicza się przejść międzyczłonowych).

Liczba miejsc siedzących – min. 240, w tym maksymalnie 10 miejsc uchylnych, a łączna liczba miejsc stojących – min. 280, przy założeniu 4 osoby/1m².

Pociągi mają być wyposażone w dwie toalety systemu zamkniętego, w tym jedna zgodnie z TSI PRM. W całym pojeździe tj. w przestrzeni pasażerskiej, kabinach maszynisty, i przedziałach WC ma być klimatyzacja. Układ klimatyzacji i ogrzewania powinny być ze sobą całkowicie zintegrowane i sterowane automatycznie. Obok toalety wykonanej wg TSI PRM należy wydzielić 2 miejsca na ustawienie wózków inwalidzkich wraz z pasami bezpieczeństwa. W obu członach skrajnych, w obszarze czterech foteli naprzeciwległych wydzielić „przedział służbowy” dla obsługi pociągu.

Wskazano także wymagania eksploatacyjne: P1 – co 10 dni, P2 – co 60 dni ± 10 dni, P3 – co 400 000 km ± 5% / 24 miesiące. Minimalny przebieg zespołu do naprawy P4 co 1 200 000 km / co 8 lat, a minimalny przebieg zespołu do naprawy P5 co 3 600 000 km / co 24 lata. Okres życia pojazdu minimum 30 lat.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności