Koleje litewskie testują nową instalację napędową pociągów na bazie oleju napędowego, który powstaje ze zużytego oleju roślinnego oraz z odpadów spożywczych. Jeden z testowanych pociągów to pojazd, który na Litwę wyeksportowała bydgoska PESA.
PESA testuje napędowy olej roślinny. Celem projektu będzie ocena, czy olej napędowy parafinowy HVO100 nadaje się do bezpiecznego stosowania w taborze kolejowym. Testy potrwają 1,5 roku, a silniki napędzane nowym olejem Litwini zamontowali w trzech pojazdach. Pierwszym pociągiem, który korzysta z oleju napędowego z surowców odnawialnych, jest PESA 730M. A pierwsza trasa, którą skład PESY pokonał na nowym paliwie, wiodła z Wilna do Kłajpedy. Grupa LTG testuje nowe rozwiązanie także przy użyciu jednej z lokomotyw Siemens ER20CF. Ponadto wyznaczyła do badań lokomotywę manewrową TEM TMH.
Olej napędowy HVO100 powstaje z surowców odnawialnych, w tym ze zużytego spożywczego oleju roślinnego. Na dworcu w Wilnie odbył się pokaz tego paliwa, jego właściwości chemicznych, palnych itp.
To paliwo to synergia między branżami. Mamy przemysł spożywczy, który generuje mnóstwo różnorodnych odpadów, z którymi nie wiadomo, co zrobić. A tu mamy odkrycie, jak przekształcić je w czystszy olej napędowy. Jednym z zadań, jakie stawiamy przed koleją, jest przejście na bardziej zrównoważone paliwa. W napiętej sytuacji geopolitycznej potrzebujemy więcej alternatyw. A ten test dowodzi, że możemy mówić nie tylko o elektryczności– mówi Eugenijus Sabutis, minister transportu i komunikacji Litwy.
Grupa LTG kupiła 1 mln litrów hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO). Powstaje on w 100% z surowców odnawialnych, takich jak zużyty olej kuchenny, jak również tłuszcze zwierzęce i pozostałości przemysłu spożywczego. Za to nie ma w nim żadnych domieszek pochodzących z paliw kopalnych.
Kolej to jeden z najbardziej zrównoważonych środków transportu, zarówno dla pasażerów, jak i towarów. Jednak wpływ na środowisko można jeszcze bardziej ograniczyć. Parafinowy olej napędowy HVO, jest produkowany z surowców odnawialnych, a w całym cyklu życia i konsumpcji emisja gazów cieplarnianych (GHG) jest nawet o 90% niższa w porównaniu z olejem napędowym kopalnym. Dzięki temu testowi ocenimy jego właściwości techniczne, wpływ na środowisko i systemy taboru kolejowego, a po teście rozważymy możliwości jego wykorzystania w innym taborze należącym do spółek Grupy LTG – podkreślił Egidijus Lazauskas, prezes Grupy LTG.
Naukowcy ocenią testy
PESA testuje napędowy olej roślinny. Testy paliwa parafinowego monitoruje i analizuje zespół naukowców z Uniwersytetu w Kłajpedzie pod kierownictwem prof. dr hab. Sergejusa Lebedevsa. Naukowcy przeprowadzą badania i inspekcje. W ich trakcie ocenią skład chemiczny materiałów, stan techniczny części silników spalinowych taboru kolejowego, zespołów, filtrów i innych elementów układu paliwowego. Sprawdzą również wskaźniki ekologiczne, energetyczne, jak również inne parametry eksploatacyjne. Uzyskane przez nich wyniki Grupa LTG wykorzysta do podjęcia decyzji o ewentualnym rozszerzeniu wykorzystania oleju napędowego HVO na kolei.
Przed rozpoczęciem programu pilotażowego zbiorniki paliwa, pojemniki na paliwo w bazach w Wilnie i Kłajpedzie zostały dokładnie umyte i wyczyszczone. Po to, żeby usunąć wszelkie zanieczyszczenia pochodzące z paliw kopalnych, które mogłyby wpłynąć na wyniki testów.
W Europie paliwo HVO jest stosowane jako alternatywa dla konwencjonalnego oleju napędowego przez kilka przedsiębiorstw kolejowych, m.in. w Niemczech, Holandii, Belgii oraz Włoszech.

