Strona główna » Wiadomości » PESA testuje napędowy olej roślinny

PESA testuje napędowy olej roślinny

Redakcja
Fot. Grupa LTG

Koleje litewskie testują nową instalację napędową pociągów na bazie oleju napędowego, który powstaje ze zużytego oleju roślinnego oraz z odpadów spożywczych. Jeden z testowanych pociągów to pojazd, który na Litwę wyeksportowała bydgoska PESA.

 

PESA testuje napędowy olej roślinny. Celem projektu będzie ocena, czy olej napędowy parafinowy HVO100 nadaje się do bezpiecznego stosowania w taborze kolejowym. Testy potrwają 1,5 roku, a silniki napędzane nowym olejem Litwini zamontowali w trzech pojazdach. Pierwszym pociągiem, który korzysta z oleju napędowego z surowców odnawialnych, jest PESA 730M. A pierwsza trasa, którą skład PESY pokonał na nowym paliwie, wiodła z Wilna do Kłajpedy. Grupa LTG testuje nowe rozwiązanie także przy użyciu jednej z lokomotyw Siemens ER20CF. Ponadto wyznaczyła do badań lokomotywę manewrową TEM TMH.

Olej napędowy HVO100 powstaje z surowców odnawialnych, w tym ze zużytego spożywczego oleju roślinnego. Na dworcu w Wilnie odbył się pokaz tego paliwa, jego właściwości chemicznych, palnych itp.

To paliwo to synergia między branżami. Mamy przemysł spożywczy, który generuje mnóstwo różnorodnych odpadów, z którymi nie wiadomo, co zrobić. A tu mamy odkrycie, jak przekształcić je w czystszy olej napędowy. Jednym z zadań, jakie stawiamy przed koleją, jest przejście na bardziej zrównoważone paliwa. W napiętej sytuacji geopolitycznej potrzebujemy więcej alternatyw. A ten test dowodzi, że możemy mówić nie tylko o elektryczności– mówi Eugenijus Sabutis, minister transportu i komunikacji Litwy.

Grupa LTG kupiła 1 mln litrów hydrorafinowanego oleju roślinnego (HVO). Powstaje on w 100% z surowców odnawialnych, takich jak zużyty olej kuchenny, jak również tłuszcze zwierzęce i pozostałości przemysłu spożywczego. Za to nie ma w nim żadnych domieszek pochodzących z paliw kopalnych.

Kolej to jeden z najbardziej zrównoważonych środków transportu, zarówno dla pasażerów, jak i towarów. Jednak wpływ na środowisko można jeszcze bardziej ograniczyć. Parafinowy olej napędowy HVO, jest produkowany z surowców odnawialnych, a w całym cyklu życia i konsumpcji emisja gazów cieplarnianych (GHG) jest nawet o 90% niższa w porównaniu z olejem napędowym kopalnym. Dzięki temu testowi ocenimy jego właściwości techniczne, wpływ na środowisko i systemy taboru kolejowego, a po teście rozważymy możliwości jego wykorzystania w innym taborze należącym do spółek Grupy LTG – podkreślił Egidijus Lazauskas, prezes Grupy LTG.

Naukowcy ocenią testy

PESA testuje napędowy olej roślinny. Testy paliwa parafinowego monitoruje i analizuje zespół naukowców z Uniwersytetu w Kłajpedzie pod kierownictwem prof. dr hab. Sergejusa Lebedevsa. Naukowcy przeprowadzą badania i inspekcje. W ich trakcie ocenią skład chemiczny materiałów, stan techniczny części silników spalinowych taboru kolejowego, zespołów, filtrów i innych elementów układu paliwowego. Sprawdzą również wskaźniki ekologiczne, energetyczne, jak również inne parametry eksploatacyjne. Uzyskane przez nich wyniki Grupa LTG wykorzysta do podjęcia decyzji o ewentualnym rozszerzeniu  wykorzystania oleju napędowego HVO na kolei.

Przed rozpoczęciem programu pilotażowego zbiorniki paliwa, pojemniki na paliwo w bazach w Wilnie i Kłajpedzie zostały dokładnie umyte i wyczyszczone. Po to, żeby usunąć wszelkie zanieczyszczenia pochodzące z paliw kopalnych, które mogłyby wpłynąć na wyniki testów.

W Europie paliwo HVO jest stosowane jako alternatywa dla konwencjonalnego oleju napędowego przez kilka przedsiębiorstw kolejowych, m.in. w Niemczech, Holandii, Belgii oraz Włoszech.

 

Podobne artykuły