Koleje Białoruskie zwróciły się do Pesy Bydgoszcz z zapytaniem o wykonanie naprawy jednostki 730M, która została wyprodukowana w Bydgoszczy. Producent poinformował Białorusinów, że uwzględniając obecną sytuację – nie może podjąć się takiego zlecenia.
Niemal już 10 miesięcy temu, 22 marca 2022 roku, nieopodal stacji Zazerka pod Mińskiem doszło do wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym. Kierowca traktora wjechał wprost pod nadjeżdżający pociąg Kolei Białoruskich, ostatecznie pociąg uderzył w naczepę ciągniętą przez traktor.
Na szczęście w wypadku nikt nie został ranny, chociaż pociąg uderzył w naczepę z dużą prędkością (prędkość konstrukcyjna pojazdu to 140 km/h). Pociąg był obsługiwany przez jednostkę ДП3-001 (ex. 730M-001), czyli pojazd wyprodukowany dla Kolei Białoruskich na podstawie umowy podpisanej w 2013 roku z Pesą Bydgoszcz. Jak dowiedział się portal 'NaKolei.pl’ do Pesy Bydgoszcz dotarło zapytanie Kolei Białoruskich, czy producent jednostek jest w stanie wykonać powypadkową naprawę przy pojeździe.
Jak informuje nas przedstawiciel Pesy Bydgoszcz, Maciej Grześkowiak: Pesa nie mogła przystać na prośbę białoruskiego przewoźnika, biorąc pod uwagę obecną sytuację związaną z wojną na Ukrainie i związanymi z tym sankcjami nałożonymi przez UE na Rosję i Białoruś.
Według naszych informacji, pojazd cały czas nie jest naprawiony. Białorusini odcięci od wielu komponentów mają problem z wykonaniem prac we własnym zakresie. Warto tutaj wspomnieć o Stadlerze, który kilka miesięcy temu zdecydował się przenieść produkcję pojazdów dla Azerbejdżanu z zakładu pod Mińskiem do zakładu w Siedlcach. Powodem były sankcje nałożone na Białoruś, a tym samym brak możliwości dostarczania komponentów na potrzeby realizacji zamówienia. Przyjęcie zlecenia naprawy pojazdów przez Pesę, mogłoby stanowić naruszenie unijnych sankcji.
760M Koleje Białoruskie / 760M – для Белорусской Железной Дороги. from PESA Bydgoszcz on Vimeo.