Wydarzenia

Pendolino wjechało na tory nowego rozkładu jazdy. Na razie bez większych opóźnień i spektakularnej klapy…

Pendolino wjechało na tory nowego rozkładu jazdy. Na razie bez większych opóźnień i spektakularnej klapy…

Wszedł w życie nowy rozkład jazdy 2014.2015. Chwilę po godz. 6.00 swój premierowy kurs rozpoczęło Pendolino na trasie Kraków-Warszawa. Jak dotąd nie zanotowano większych opóźnień. Według informacji podawanych przez obsługę pociągów Express Intercity Premium (EIP) średnie napełnienie w tej kategorii pociągów wyniosło do tej pory ok. 40 proc.

Jak co roku 14 grudnia w Polsce oraz w całej Europie wchodzi w życie nowy rozkład jazdy. W tym roku charakter tego dnia przyjmuje inny niż do tej pory wymiar. Swój debiut na torach mają składy Pendolino. Tabor wyprodukowany przez Alstom połączy stolicę z Gdańskiem, Krakowem, Wrocławiem oraz Katowicami. Liczne problemy przy realizacji kontraktu po stronie Alstomu oraz PKP Intercity sprawiły, że do obsługi połączeń wykorzystanych będzie na razie zaledwie 9 z 20 składów ED250.

Czasy przejazdów Pendolino w stosunku do zapowiedzi przewoźnika oraz zarządcy infrastruktury z 2010 roku o których pisaliśmy w tym miejscu nie robią już takiego wrażenia:

  • Warszawa Wschodnia – Gdańsk (zakładany czas 2:30, czas faktyczny 2:59)
  • Warszawa Centralna – Katowice (zakładany czas 2:05, czas faktyczny 2:34)
  • Warszawa Centralna – Kraków (zakładany czas 2:10, czas faktyczny 2:28)
  • Gdańsk – Katowice/Kraków (zakładany czas 5:00, czas faktyczny: 5:33 (do Katowic), 5:27 (do Krakowa)
  • Warszawa-Wrocław (czas faktyczny 3:42)

 

W nowym rozkładzie najbardziej poszkodowaną stroną okazały się Przewozy Regionalne. Przewoźnik mający swoje własne problemy o których z kolei pisaliśmy w tym miejscu uruchomił zdecydowanie mniejszą liczbę połączeń kat. InterRegio. Od dzisiaj będzie funkcjonować zaledwie osiem połączeń całorocznych, dwa pociągi weekendowe orz trzy sezonowe. PR udało się porozumieć z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego i dzięki jego wsparciu finansowemy przewoźnik uruchomił 6 pociągów na trasie Łódź-Warszawa.

Wśród pozytywnych informacji warto wyróżnić powrót PR do walki o klienta w województwie śląskim. Od dzisiaj samorządowy przewoźnik obsługuje następujące trasy: 

  • Strzelce Opolskie – Gliwice
  • Kędzierzyn-Koźle-Gliwice
  • Kędzierzyn-Koźle-Racibórz
  • Częstochowa-Radomsko-Łódź
  • Częstochowa-Kielce

 

Ostatnim wartym odnotowania wydarzeniem jest debiut kolejnego samorządowego przewoźnika – Kolei Małopolskich. Powołany do życia przez władze woj. małopolskiego przewoźnik będzie na razie obsługiwać trasę Wieliczka – Kraków Główny, aby w perspektywie kilku lat przejąć obsługę większości połaczeń w woj. małopolskim

 

źródło: IAR/PKP S.A./własne