Strona główna » Wiadomości » Parowóz odnowiony i pod ochroną. Nowe życie Px48-1784 w Ciechanowie

Parowóz odnowiony i pod ochroną. Nowe życie Px48-1784 w Ciechanowie

Redakcja
Fot. Urząd Miasta Ciechanów

Na początku przyszłego roku rozpocznie się remont zabytkowego parowozu, który upamiętnia czasy świetności kolejki wąskotorowej kursującej przed laty między Ciechanowem a Gruduskiem i Krasnem.

Parowóz wąskotorowy Px48 -1784 pochodzi z 1954 roku i został wyprodukowany przez Fablok w Chrzanowie (wtedy zakład nosił nazwę Fabryka Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego). Waży ponad 20 ton, ma niemal siedem metrów długości (z tendrem
blisko 13 metrów), ponad trzy metry wysokości i 2,2 metry szerokości. Lokomotywa mogła rozwinąć prędkość maksymalną 35 km/h.

Px48-1748 rozpoczął pracę w 1955 roku i jego stacje postojowe to m.in. Zbiersk, Sempólno, Trzebnica Gaj, Włocławek, Gniezno i Mława. Parowóz nie jeździł co prawda na liniach biegnących przez Ciechanów, ale ponieważ nie zachowała się w
dobrym stanie żadna miejscowa lokomotywa, to ten pojazd stał się eksponatem muzealnym i w 2017 roku stanął na skwerze u zbiegu ulic Sienkiewicza i Fabrycznej. Miejsce ekspozycji nie jest przypadkowe – jeszcze w latach 80-tych XX wieku jeździła obok skweru kolejka wąskotorowa, która woziła buraki do cukrowni w Ciechanowie (produkcja cukru była tu prowadzona od 1882 do 1999 r.).

Niestety, parowóz był wiele razy dewastowany przez wandali, ostatnio kilka miesięcy temu, raz nawet doszło do podpalenia pojazdu. Dlatego władze miasta podjęły decyzję o remoncie lokomotywy – rozpocznie się on na początku 2025 roku i potrwa
kilka miesięcy. Prace przeprowadzą członkowie Ciechanowskiego Klubu Modelarskiego. Ale żeby praca modelarzy nie poszła na marne, parowóz ma zostać objęty miejskim monitoringiem wizyjnym, częściej mają tu zaglądać także patrole Straży Miejskiej.

Historia kolei wąskotorowej na ziemi ciechanowskiej sięga lat I wojny światowej – w 1915 roku Niemcy wybudowali na potrzeby swojej armii polową kolej na trasie Mława-Grudusk-Przasnysz – Pasieki (o rozstawie 600 mm). W 1923 roku wybudowano trasę wąskotorową relacji Ciechanów–Grudusk o długości ponad 25 km. Potem powstała też została oddana do użytku w listopadzie 1923 r. W latach 30- tych zbudowano zaś linię Ciechanów – Pałuki – Krasne o długości 33 km. Początkowo były to linie 600 mm, ale potem je przebudowano do standardu 750 mm (na początku lat 60-tych).

Do 1986 roku był na tych liniach prowadzony ruch kolejowy, wtedy przejechały ostatnie składy towarowe. Natomiast wcześniej – bo w 1981 roku – zamknięto połączenia pasażerskie. W mieście istniał nawet dworzec Ciechanów Wąskotorowy, usytuowany tuz obok stacji PKP Ciechanów. W latach 80-tych rozpoczęła się rozbiórka linii wąskotorowej i dworca (na jego miejscu stoi teraz m.in. hala targowa i parking). Fragmenty wąskich torów można jeszcze spotkać w różnych miejscowościach pod Ciechanowem.

 

 

 

Podobne artykuły