{jcomments on}
Pożyczki na modernizację torów z poręczenia państwa
Dzięki nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym, która weszła w życie z dniem 23 września, będzie możliwe zaciąganie kredytów na unowocześnienie sieci kolejowych.
Bez obowiązującej już od kilku dni nowelizacji ustawy, państwo nie byłoby w stanie wykorzystać zasobów unijnych na unowocześnienie infrastruktury kolejowej. Niemożliwe stałoby się zaciąganie wysokich kredytów, a finansowanie tego typu inwestycji z poziomu budżetu nie jest możliwe.
Na szczęście nowe przepisy pozwolą na uzyskanie gwarancji rządowych w tego typu celach, zgodnie z ustawą o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne. Będzie to możliwe, nawet w sytuacji, gdy podmiot, którego zobowiązania mają być objęte poręczeniem lub gwarancją, nie będzie w stanie wykonać danych zobowiązań.
Podobnie sytuacja będzie wyglądać w przypadku emitowanych obligacji. Rządowy plan zakłada, że kredyt pozyskany z Europejskiego Banku Inwestycyjnego został by udzielony PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Jego przewidywana wielkość oscyluje w granicach 800 mln euro. Według wstępnych ustaleń, jego spłata nastąpiłaby w przeciągu najbliższych 30 lat, z karencją spłaty rat kapitałowych w przeciągu 10 lat. Wszelkie poręczenia kredytów dla PKP PLK S.A. przez Skarb Państwa zostały wyłączone z opłat prowizyjnych.