Strona główna » Wiadomości » Ostatni Impuls w Szczecinie

Ostatni Impuls w Szczecinie

Redakcja
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał ósmy, czyli ostatni z zamówionych przez województwo nowoczesny pociąg Newagu. Za Impulsy samorząd wojewódzki zapłacił ponad 261 mln zł. D dzięki realizacji zadania flota zachodniopomorskich pociągów liczy już 72 pojazdy.

 

Region Pomorza Zachodniego konsekwentnie rozbudowuje swoje zasoby taborowe. Zakupione pociągi urząd marszałkowski w Szczecinie przekazuje w użytkowanie POLREGIO. władzom regionu chodzi o to, aby zbudować jak najnowocześniejszą flotę pociągów w kraju.

Naszą zachodniopomorską aspiracją jest, abyśmy byli najbardziej przyjaznym dla kolei regionalnych województwem. Zachęcamy mieszkańców do korzystania z tej formy transportu, dlatego tak ważny jest regularny zakup taboru. Przyjechał do nas ostatni z zamówionych pojazdów. To ósmy taki pociąg, a łącznie mamy już 72 nowoczesne składy. To najnowocześniejsza flota w Polsce. Jesteśmy ekologiczni i oszczędni. Dziękuję za dotychczasową współpracę naszemu zachodniopomorskiemu zakładowi Polregio, bo aby sprzęt spełniał swoją rolę, musi być dobrze użytkowany i serwisowany – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Dla wszystkich pasażerów

Newag dostarczył na Zachodnie Pomorze Impulsy, które rozwijają prędkość 160 km/h. Posiadają najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach są 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące. A ponadto 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc) oraz dodatkowo dwa miejsca dla osób na wózkach (w skrajnych członach). Ta przestrzeń jest oznaczona fluorescencyjnymi piktogramami, by wejścia dla rowerzystów było wyraźnie widać również po zmroku.

Dobra kolej to silny region. Ostatni zakup kosztował 260 mln zł. Tak samo, jak o kolej, dbamy o drogi wojewódzkie, bo transport jest dla nas priorytetem. Jednocześnie rozwijamy sieć tras rowerowych, dlatego ważne jest, że w tych pociągach jest więcej przestrzeni dla rowerzystów – zaznacza Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa.

Komfort i bezpieczeństwo

Tradycyjnie też zastosowano rozwiązania dla osób niepełnosprawnych. Oprócz stacjonarnych ramp dla osób o ograniczonej mobilności, pojazdy posiadają na wyposażeniu dodatkowe lekkie rampy rozkładane. Umożliwiają one pokonywanie trudności związanych z wsiadaniem i wysiadaniem z niskich peronów.

Standardem zwiększającym bezpieczeństwo podróżnych w pojazdach Pomorza Zachodniego jest wyposażenie ich w łatwe w obsłudze defibrylatory. Ponadto pojazdy otrzymały monitoring wewnętrzny oraz system łączności pasażerów z maszynistą pojazdu poprzez sieć intercomów.

Nowością w tych pociągach jest 16 szerszych miejsc przeznaczonych np. dla kobiet w ciąży. Poszerzone fotele poprawiają komfort podróży również osób z niepełnosprawnościami. Dedykowane miejsce czeka na pasażerów poruszających się z pomocą psa asystującego.

Ponadto w jednej z części składu producent wykonał wydzielone, podwyższone miejsca dla osób ze spektrum autyzmu. Na szybach jest specjalna okleina, a na blacie stolika – gra planszowa o stonowanej kolorystyce. Obsługa pojazdu ma też możliwość przygaszenia świateł w tej części składu. Ma to zapewnić osobom ze spektrum autyzmu zwiększony komfort podróży oraz spokój i wyciszenie.

Mamy sporo nowych, doskonale wyposażonych pociągów, dlatego dodatkowo do września 2026 roku wybudujemy dla nich ekologiczną myjnię. Pociągi jeżdżą na coraz dłuższych trasach, nawet do Bydgoszczy, zatem kolejna inwestycja się przyda. Warto także zwrócić uwagę na naszą kadrę. Zespół naszych maszynistów jest młody, a średnia wieku wynosi 41 lat – przyznał Andrzej Chańko, dyrektor zachodniopomorskiego oddziału POLREGIO.

Pociągi z logo Pomorza Zachodniego wyruszają w trasę nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2024 roku z usług kolei regionalnych na Pomorzu Zachodnim skorzystało ponad 8 mln osób. To największa liczba od ponad 10 lat. Dzięki ostatnim zakupom tabor kolejowy należący do samorządu województwa będzie jeszcze bardziej nowoczesny. Flota Pomorza Zachodniego liczy w sumie 72 pojazdy, w tym 42 elektryczne Impulsy i 12 hybrydowych.

Będą kolejne zakupy

Całkowita wartość zrealizowanego właśnie projektu wynosi 261 448 800 zł brutto, przy poziomie dofinansowania 84% kosztów kwalifikowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Dofinansowanie wyniosło więc 178 550 400 zł. To jednak nie koniec taborowych inwestycji.

W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na zakup kolejnych nowoczesnych składów. Będą to co najmniej trzy pojazdy, a w przypadku pozyskania środków zewnętrznych będziemy chcieli skorzystać z prawa opcji i zamówić osiem lub 10 pociągów. Flota, którą posiadamy, wystarcza do obsługi obecnej siatki połączeń. Warto jednak mieć rezerwę, zwłaszcza w kontekście uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej –  – dodaje marszałek Olgierd Geblewicz.

Podobne artykuły