W Krakowie po niemal 40 latach wyjechał na tory tramwajowe potrójny skład historycznych wagonów typu N. I ponownie woził pasażerów na linii nr 8.
Historyczne wagony N już wcześniej woziły pasażerów na okazjonalnych trasach, ale zazwyczaj była to trakcja podwójna. Teraz skład jest dłuższy, gdyż pracownicy MPK w Krakowie wyremontowali wagon doczepny ND o numerze 512. Potrójny zespół wyjechał na tory z zajezdni tramwajowej Podgórze.
Dołączenie tego tramwaju doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego i dwóch wagonów doczepnych. W przeszłości przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie. W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK w Krakowie.
W trakcie remontu przyczepy ND nr 512 pracownicy MPK postarali się, żeby pojazd otrzymał zarówno nadwozie jak i podwozie pochodzące z ostatnich lat eksploatacji.
Wagon z reklamą
Wyremontowany wagon wyróżnia się nietypowym elementem. Jest nim zamontowana na dachu specjalna skrzynia reklamowa. Kiedyś był to częsty widok w polskich miastach, gdy reklamy tramwajowe rozświetlały ulice. I zachęcały np. do wzięcia udziału w loterii czy oszczędzania w banku PKO. W tym roku reklama również pojawi się na wagonach typu N w ramach obchodów 150-lecia krakowskiej komunikacji miejskiej.
Przy okazji krakowskie MPK przypomniało historię pojazdów typu N i ND. Po raz pierwszy wagony te trafiły do miasta w 1949 roku z fabryki w Sanoku. Od 1950 roku – przez 18 lat – jedynym dostawcą wagonów typu N i ND była wytwórnia w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. „N-ki” przeszły modernizację, a pojazdy otrzymałe takie wyposażanie, jak: podwójne drzwi, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych. I stały się pojazdami jednokierunkowymi.
„Ósemka” wraca na „8”
Potrójny skład w swój inauguracyjny przejazd wyjechał na trasę linii nr 8 z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Osiedle Widok). Trasa została wybrana celowo, gdyż to właśnie na „8” po raz ostatni krakowianie jechali w czerwcu 1988 roku takim samym składem. Potem potrójne zestawy N-ek zastąpiły podwójne składy wagonów 105N.
Linia nr 8 to jedna z najstarszych tras tramwajowych w Krakowie. Pierwsi pasażerowie pojechali nią 28 października 1934 roku – wtedy wybudowano odcinek torowiska w ul. Rakowickiej. Przebieg „8” przez długi czas niemal się nie zmieniał. Zaraz po wojnie połączyła ona Bronowice z Łagiewnikami, a następnie Borkiem Fałęckim. W tym roku mija 75 lat od uruchomienia fragmentu torów wzdłuż ul. Zakopiańskiej. Natomiast dokładnie 50 lat temu, w 1975 roku, trasa była jeszcze raz wydłużona na odcinku Bronowice – Os. Widok (dzisiaj Bronowice Małe).
To właśnie na tej linii ruszyła eksploatacja wagonów typu N. Z tego powodu krakowianie nazywali swoje tramwaje „ósemkami”. Co ciekawe, przejazd zabytkowego składu N-ek był także okazją do przypomnienia innego niezwykle ważnego wydarzenia w historii krakowskiej komunikacji szynowej. Otóż 16 marca 1901 roku na ulicach pojawił się pierwszy elektryczny tramwaj. To wydarzenie zbiegło się z wiekopomną premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Ona także miała miejsce 16 marca w ówczesnym Teatrze Miejskim w Krakowie – obecnie to słynna scena Teatru im. Juliusza Słowackiego.