Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Organizacje pozarządowe wzywają UE i rządy do wzmocnienia oferty pociągów międzynarodowych

Organizacje pozarządowe wzywają UE i rządy do wzmocnienia oferty pociągów międzynarodowych

Redakcja
Fot. PKP Intercity

Rok 2021 ogłoszono Europejskim Rokiem Kolei. Ta unijna inicjatywa pokazuje, jak można przybliżyć się do realizacji ambitnego planu „Zielonego Ładu”. O ile można zwiększyć ochronę środowiska dzięki bezpośrednim transgranicznym połączeniom kolejowym? Jaką rolę pełnią inwestycje w europejską sieć kolejową i wygodniejsza rezerwacja biletów? O tym w raporcie: „Wskocz do pociągu: odrodzenie kolei dla Europy”.

Instytut Spraw Obywatelskich, Germanwatch, France Nature Environment, Ecounion, Ecodes oraz Transport & Environment wzywają Unię Europejską oraz rządy Polski, Niemiec, Francji i Hiszpanii do wzmocnienia międzynarodowego transportu kolejowego w związku z tegorocznym Europejskim Rokiem Kolei. W opublikowanym raporcie „Wskocz do pociągu: odrodzenie kolei dla Europy” organizacje te pokazują, jak nowe, bezpośrednie połączenia międzynarodowe, pociągi dzienne i nocne, wygodna rezerwacja międzynarodowych połączeń kolejowych oraz inwestycje w tabor i infrastrukturę transgraniczną mogą w znacznym stopniu przyczynić się do ochrony klimatu w Europie.

Aby osiągnąć cele klimatyczne w sektorze transportu, potrzebujemy zwartej i atrakcyjnej sieci kolejowej w Europie, która stanowi realną alternatywę dla lotów i samochodów – powiedziała Lena Donat, współautorka raportu z zespołu ds. środowiska i rozwoju Germanwatch.

Badanie przeprowadzone w całej UE we wrześniu 2020 r. wykazało, że dwie trzecie Europejczyków poparłoby zakaz lotów na krótkich dystansach, gdyby trasę można było pokonać koleją w maksymalnie 12 godzin. Jak dotąd jednak nie istnieją atrakcyjne połączenia kolejowe między wszystkimi stolicami europejskimi. Na przykład w ogóle nie ma bezpośrednich pociągów między Berlinem a Brukselą, Madrytem a Lizboną lub Warszawą a Pragą.

Rozwój międzynarodowej kolei pasażerskiej leży w interesie wszystkich krajów Unii Europejskiej. Postawienie na kolej oznacza zyski ekonomiczne i ekologiczne. By jednak ta inicjatywa miała sens konieczna jest współpraca pomiędzy krajami zarówno na szczeblu decydenckim jak i na poziomie przewoźników kolejowych. To wymaga dużego wysiłku i pracy, ale jest możliwe. Ostatnie decyzje rządu napawają optymizmem – mówi Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich.

Według prezesa Instytutu Spraw Obywatelskich, kolej może być motorem napędowym dla europejskiej gospodarki po kryzysie związanym z pandemią.

Kolej może być motorem napędowym dla europejskiej gospodarki po kryzysie związanym z pandemią Covid – 19. Obecnie sektor kolejowy generuje bezpośrednio 66 mld euro zysków dla wspólnoty i stanowi około 20 % rynku kolejowego na świecie. Zwiększenie nakładów finansowych oznacza nowe miejsca pracy i rozwój produkcji związanej z koleją. Europa i Polska tego potrzebują. Ponadto liczne badania wskazują, że kolej jest obecnie najbezpieczniejszym środkiem transportu, jeśli chodzi o międzynarodowe podróżowanie – stwierdza Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich.

Pilnie potrzebujemy więcej Europy w transporcie kolejowym – powiedziała Lena Donat, współautorka raportu z zespołu ds. środowiska i rozwoju Germanwatch.

W opinii autorów europejski raport dotyczący sytuacji związanej z międzynarodową koleją pasażerską idealnie wpisuje się w obecne decyzje rządu polskiego oraz plany zwiększenia nakładów finansowych na tę gałąź transportu i może być świetnym uzupełnieniem do dyskusji, która powinna właśnie teraz przybrać na sile. Wkrótce Instytut Spraw Obywatelskich opublikuje również raport, który skupi się na sytuacji Polski związanej z międzynarodową koleją pasażerską.

Dla Polski istotne jest stworzenie sprawiedliwych warunków dostępu do infrastruktury, inwestycje w interoperacyjny tabor kolejowy dla połączeń międzynarodowych, w tym pociągów nocnych oraz zniesienie barier ograniczających wejście na rynek dla nowych przewoźników kolejowych – mówi Rafał Górski, prezes Instytutu Spraw Obywatelskich

Cały raport dostępny tutaj.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x