
Olsztyński Urząd Miasta ogłosił przetarg na rozbudowę sieci tramwajowej. Celem jest połączenie sprawnym transportem odległych osiedli ze Śródmieściem i dworcem głównym.
Nowe torowisko zacznie się w pobliżu obecnej pętli autobusowej na os. Pieczewo i zostanie połączone z istniejącą infrastrukturą na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Kościuszki. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych.
Wiemy, jak istotne jest w dzisiejszych czasach funkcjonowanie sprawnej komunikacji miejskiej Dlatego konsekwentnie dążymy do wzmacniania tego obszaru funkcjonowania miasta. Dobre rozwiązania dotyczące transportu zbiorowego sprawiają, że mieszkańcy chętniej rezygnują z przemieszczania się autem, a to natomiast ma wpływ na komfort życia mieszkańców i otaczające nas środowisk – powiedział prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Zakres prac
Nowa infrastruktura ma obejmować około sześciu kilometrów podwójnego torowiska. Zostanie ono poprowadzone ulicami: Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku powstanie estakada o długości ok. 270 m. Poza tym przy Wysokiej Bramie zostanie wybudowany węzeł przesiadkowy.
Projekt obejmuje także powstanie stref o spowolnionym ruchu czy rond zamiast tradycyjnych skrzyżowań oraz budowa około 10 km tras rowerowych. Poza tym w jego zakresie jest sfinansowane zostanie kupno sześciu nowych tramwajów, które budowane są w Turcji przez tamtejszy Durmazlar. Pierwszy wagon Panorama został już przywieziony do Polski.
Budowa tej infrastruktury jest konieczna do uruchomienia i prawidłowej eksploatacji komunikacji tramwajowej na liniach nr 4 i 5. Zamówienie realizowane będzie na w pełni zurbanizowanych i użytkowanych ulicach miejskich, pod ruchem.
Zakres branżowy robót obejmuje między innymi:
- budowę torowiska i trakcji tramwajowej,
- budowę dwóch stacji prostownikowych dla trakcji tramwajowej,
- budowę estakady o długości ok. 270 m i rozpiętości przęsła 28-39 m,
- przebudowę skrzyżowań oraz ulic wzdłuż trasy linii tramwajowej,
- budowę murów oporowych oraz wzmacnianie skarp i podłoża,
- przebudowę i budowę chodników i dróg dla rowerów wzdłuż linii tramwajowej,
- przebudowę i budowę przystanków komunikacji publicznej, zatok i peronów z wiatami i urządzeniami informacji i obsługi pasażerskiej,
- przebudowę i budowę odwodnienia ulic i torowiska oraz terenów sąsiadujących,
- przebudowę i budowę oświetlenia terenu wraz z sieciami i systemem zarządzania,
- likwidację kolizji i przebudowę sieci uzbrojenia terenu wszystkich branż,
- przebudowę i budowę sygnalizacji świetlnych i urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
Liczymy, że w przeciwieństwie do pierwszego przetargu, jaki odbył się około dwóch lat temu tym razem ceny zaproponowane przez wykonawców będą w naszym zasięgu. Niedawno podpisałem umowę o dofinansowanie tej inwestycji. Na jej realizację dostaliśmy z Unii Europejskiej około 365 milionów, to więcej w porównaniu z pierwotną kwotą aż o 188 mln złotych – powiedział Prezydent Grzymowicz.
Terminy i kryteria
Czas na składanie ofert potencjalni wykonawcy mają do 12 maja. Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy (791 dni) od daty zawarcia umowy. Kryteria wyboru stanowią:
- Okres dodatkowej rękojmi – Waga: 10
- Organizacja robót- Waga: 15
- Utrzymanie terminu mimo dodatkowych kolizji sieci – Waga: 5
- Dodatkowe badania spawów połączeń szyn – Waga: 1
- Doświadczenie Kierownika budowy – Waga: 3
- Doświadczenie Kierownika robót drogowych – Waga: 3Doświadczenie kierownika robót drogowych w zakresie torowiska – Waga: 3
- Cena – Waga: 60
- Szacunkowa wartość zamówienia to 389 990 883.72 PLN netto.