Kolej na świecie

Ogłoszono przetarg na system ETCS na linii ubiegłorocznej katastrofy w Hiszpanii

Ogłoszono przetarg na system ETCS na linii ubiegłorocznej katastrofy w Hiszpanii

Zarządca infrastruktury kolejowej w Hiszpanii (Adif) ogłosił przetarg na zaprojektowanie, zainstalowanie i utrzymanie wyposażenia sygnalizacyjno-telekomunikacyjnego na linii kolei dużych prędkości łączącej Madryt z Galicją w Hiszpanii. Kontrakt jest wart 640,8 mln euro.

Przetarg ma na celu wyłonienie firmy, która zaprojektuje, dostarczy i zamontuje: system sterowania pociągiem typu ETCS, scentralizowany system kontroli ruchu, GSM-R, blokady samoczynne i podsystemy bezpieczeństwa na mierzącej 326 km linii Olmedo – Ourense. Ta część przetargu warta jest 326,8 mln euro.

Druga część przetargu warta 314 mln euro, ma na celu utrzymanie wszystkich podsystemów zainstalowanych na całej linii Olmedo – Santiago. Częścią tego odcinka jest 85 kilometrowa linia kolei dużych prędkości Ourense – Santiago otwarta w 2011 r. Miała tam miejsce ubiegłoroczna katastrofa, w której zginęło 79 osób. Po katastrofie na 1,9 kilometrowym odcinku przy Santiago de Compostela zainstalowano trzy balisy torowe, wymuszające ograniczenia prędkości do: 160, 60 i 30 km/h.

Ogłoszony przetarg zastępuje zawarte dwa lata temu partnerstwo publiczno-prywatne o wartości 905 mln euro. Hiszpanie chcieli skorzystać z prywatnej pomocy, aby zmniejszyć finansowe obciążenie skarbu państwa. Ostatecznie z powodu braku zainteresowania prywatnych inwestorów i dzięki emisji obligacji o niskiej rentowności hiszpański rząd zdecydował się sam sfinansować kontrakt.

Obecny przetarg ma zakończyć budowę linii dużych prędkości na odcinku Olmedo – Ourense do 2018 roku. Wyjątkiem ma być odcinek Olmedo – Zamora, gdzie ze względu na zmniejszenie kosztów ma być otwarty pojedynczy tor. Ten odcinek ma być otwarty w następnym roku.

 

Źródło: International Railway Journal