Stadler odwołał się od wyników przetargu na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity.
Odwołanie Stadlera na wokandzie KIO. przypomnijmy, że przedmiotem postępowania jest dostawa 42 składów z opcją na kolejnych 30 pociągów. Stadler kwestionuje wybór komisji przetargowej, która wskazała, że PKP Intercity zakupi EZT oferowane przez Alstom. Różnica w ocenie propozycji producentów była minimalna, gdyż wyniosła raptem 0,33 pkt. Stadler zaoferował naszemu przewoźnikowi pociągi KISS, a Astom – Coradia Max.
Odwołanie Stadlera rozpatrzy teraz Krajowa Izba Odwoławcza. Nie wiadomo, jakich konkretnie argumentów użyła firma w swoim odwołaniu. PKP Intercity poinformowało, po otwarciu ofert, że nieco tańsze były pociągi Alstomu , licząc wraz z serwisem. Ale jak wynika ze specyfikacji warunków zamówienia, dla komisji przetargowej liczyły się różne wskaźniki. Oczywiście najważniejsza była cena samych pociągów, ale liczyły się też koszty ich utrzymania oraz samej eksploatacji, jak również terminy dostaw pojazdów. Nie wiadomo, jak komisja przetargowa punktowała oferty we wszystkich kryteriach i to zadaniem KIO będzie teraz dokonanie oceny prowadzenia przetargu przez przewoźnika. Jeśli izba uwzględni odwołanie Stadlera i nakaże np. ponowną analizę ofert, to może spowodować, że PKP Intercity nie uda się podpisać do końca roku umowy na dostawę pociągów. A takie plany miał przewoźnik.
Szybkie EZT-y
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystywać do realizacji przewozów krajowych. Pociągi mają uzyskać również
możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej, dlatego będą posiadały podwójne zasilanie: 3 kV i 25 kV.
Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna oraz Wrocławia, Krakowa i Białegostoku. Pociągi zapewnią minimum 480 miejsc, a pasażerowie będą korzystali z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem.
Pojazdy będą posiadały miejsca 1. i 2. klasy (1. klasa zajmie 10% foteli), strefę ciszy oraz przestrzeń dla dzieci. A ponadto maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, jak również miejsce na rowery i duże bagaże. Będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pojazdy zostaną wyposażone monitoring wewnątrz oraz na zewnątrz składu.