Strona główna » Wiadomości » Odbudowa linii nr 319

Odbudowa linii nr 319

Redakcja
Fot. Marcin Zachariasz ("Kolejowy Raj")

Ruszyły prace przy odbudowie linii kolejowej nr 319 Strzelin – Łagiewniki Dzierżoniowskie. To dawna linia nr 304, która ma znaczenie przede wszystkim dla wywozu z Dolnego Śląska kamienia z miejscowych kopalń.

 

Linię kolejową Strzelin – Łagiewniki Dzierżoniowskie przejął samorząd województwa dolnośląskiego. Jest ona w znacznym stopniu zdewastowana, gdyż w 1989 roku przestały nią jeździć pociągi pasażerskie, a towarowe kilka lat później. Natomiast 20 lat temu PKP Polskie Linie Kolejowe wykreśliły tę trasę ze swojej ewidencji. Trasę przejął potem samorząd województwa dolnośląskiego. A w tym roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu rozstrzygnęła przetarg i podpisała umowę na rewitalizację linii nr 319.  Wartość prac wynosi 59 mln zł. Raport z przebiegu prac, które prowadzi konsorcjum Dolkom/Torhamer przedstawił Marcin Zachariasz z kanału „Kolejowy Raj”. Odbudowa linii nr 319 trwa już pełną parą.

Na ponad 17-kilometrowym odcinka ze Strzelina przez Kondratowice do Łagiewnik Dzierżoniowskich sporo już się dzieje. Odbywa się demontaż zużytych szyn i innych elementów infrastruktury, a wykonawcy jednocześnie zwożą materiały na plac budowy i restaurują nieczynną linię.

Wykonawcy odbudują jednotorową linię kolejową, która pozostanie niezelektryfikowana. Pociągi towarowe pojadą tędy z prędkością do 50 km/h już w połowie 20206 roku, gdyż wtedy inwestor planuje zakończenie robót.

Odbudowa trasy ma kluczowe znaczenie dla lokalnych kopalń kamienia (Mineral Polska, Mota-Engil CE) z rejonu Strzelina. Po oddaniu do użytku linii nr 319 kopalnie szybciej i sprawniej wywiozą kruszywa, które teraz transportują samochodami ciężarowymi. Tak więc kolej spowoduje, że na drogach będzie mniej ciężarówek, których ruch jest uciążliwy dla mieszkańców.

Władze Dolnego Śląska nie wykluczają, że w przyszłości na linii nr 319 pojawią się także pociągi pasażerskie. Dlatego konsorcjum odbuduje perony na stacjach Kondratowice oraz Łagiewniki Dzierżoniowskie, aby mogły się tu zatrzymywać autobusy szynowe. Platformy będą bowiem miały 100 metrów długości. Powrót ruchu pasażerskiego zależy od tego, jak duże będzie zainteresowanie podróżami kolejowymi ze strony mieszkańców. Samorząd będzie prowadził w tej sprawie konsultacje społeczne.

 

Podobne artykuły