Stadler ogłosił premierę swojego nowego trimodalnego pociągu ratunkowego. Prezentacja tego specjalnego pociągu, wyposażonego w najnowocześniejszą technologię napędu i bezpieczeństwa, odbyła się na kampusie szkoleniowym ÖBB w St. Pölten.
Stadler dostarczy 18 wielofunkcyjnych, niskoemisyjnych pociągów gaśniczych i ratunkowych dla ÖBB-Infrastruktur AG (ÖBB). Nazwane „Servicejet”, pociągi te będą stacjonować przy austriackich portalach tunelowych, wspomagając strażaków. Pojazdy zostały opracowane i wyprodukowane w szwajcarskich zakładach w Bussnang i St. Margrethen.
68 metrów najnowocześniejszej technologii bezpieczeństwa, z maksymalną prędkością 160 km/h w obu kierunkach i trimodalnym systemem napędowym, definiują nowy pociąg ratunkowy Stadlera. Jego elektryczny system hybrydowy działa na różnych źródłach energii: liniach napowietrznych, potężnych akumulatorach trakcyjnych oraz generatorach diesla.
Umożliwia to realizację nowego podejścia do gaszenia pożarów i ratownictwa. Pociąg może poruszać się przez zadymione tunele, aby dotrzeć do źródła pożaru, ratować pasażerów z uszkodzonych pociągów, holować te pociągi, gasić pożary i ewakuować siebie oraz ładunek ze strefy zagrożenia.
Nasze nowe Servicejety umożliwiają udzielanie pomocy jeszcze szybciej niż wcześniej. Oferują więcej mocy na większym obszarze operacyjnym. Nowa koncepcja pozwala również na zmniejszenie liczby pojazdów z 21 do 18 – powiedział Johann Pluy, członek zarządu ÖBB-Infrastruktur AG
Wprowadzając na tory pociąg ratunkowy, wprowadziliśmy bardzo innowacyjną koncepcję, która spełnia specyfikacje ÖBB Infrastruktur i zaspokaja wszystkie wymagania klienta dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Dlatego teraz podejmiemy kolejne kroki w kierunku mobilności przyszłości. Stadler został zlecony przez ÖBB do budowy pociągów dalekobieżnych marki KISS oraz jednostek międzyregionalnych i regionalnych marki FLIRT – dodał Peter Spuhler, przewodniczący rady dyrektorów Stadlera.
Wielofunkcyjne zastosowanie
Nowy pociąg ratunkowy Stadlera łączy wszechstronność z taktyką operacyjną. Musi być przygotowany na najgorszy scenariusz, jakim jest akcja gaśnicza i ratownicza w tunelu kolejowym. Oprócz ewakuacji pasażerów z innych pociągów, nadaje się również do wykonywania prac konserwacyjnych.
W nagłych przypadkach, w trzech wagonach znajduje się miejsce dla ponad 300 osób, które mają ciągły dostęp do całego pociągu. 18 siedzeń jest wyposażonych w uchwyty SCBA dla strażaków. System HVAC ze specjalnymi filtrami chroni osoby w pociągu przed gazami dymowymi.
Co więcej, cały pociąg jest pod ciśnieniem, co oznacza, że wewnątrz panuje lekkie nadciśnienie, aby utrzymać go wolnym od dymu w tunelach. Przednia część pociągu, gdzie znajduje się kabina maszynisty, jest chroniona zewnętrznym systemem zraszaczy wodnych.
Zaawansowana technologia gaśnicza
Pojazdy mają dwa różne systemy gaśnicze: po pierwsze, system wysokociśnieniowy (100 bar) do generowania drobnej mgły wodnej, np. do schładzania tunelu lub nawilżania poboczy torów, aby zapobiec ich zapłonowi; po drugie, system normalnociśnieniowy (10 bar) do tradycyjnego gaszenia pożarów. Jednostka wielokrotna ma na pokładzie 40 000 litrów wody i 1 200 litrów koncentratu piany (w wagonie pośrednim), które mogą być uwalniane przez dwa gaśnice wysokociśnieniowe i jedną gaśnicę normalnociśnieniową.
Te gaśnice są zamontowane na czele pociągu i mogą być sterowane indywidualnie z kabiny maszynisty. Na dachu wagonów na przodzie i tyle znajdują się również dwa wentylatory odrzutowe, które transportują mgłę wodną emitowaną przez wysokociśnieniowe monitory.
Wentylatory mogą być również używane podczas ewakuacji ludzi, aby stworzyć przeciwny przepływ w zadymionym tunelu i zapobiec odwróceniu przepływu. Zainstalowano również potężne reflektory i kamery termowizyjne do operacji poszukiwawczo-ratowniczych, umożliwiając służbom ratunkowym widzenie przez dym.
Rozwiązanie szyte na miarę
„Servicejet” to rozwiązanie szyte na miarę dla ÖBB, które jest również zatwierdzone na niemiecką sieć kolejową. Pojazdy zostały zakupione przez Rail Equipment GmbH, w pełni zależną spółkę ÖBB-Infrastruktur AG.
Pociąg ratunkowy zostanie po raz pierwszy użyty podczas otwarcia Kolei Koralm, która obejmuje tunel o długości 33 km.

