Strona główna » Wiadomości » O 480 mln. Koron Czeskich wyższe od planowanych koszty infrastruktury dla RegioPanter w Czechach

O 480 mln. Koron Czeskich wyższe od planowanych koszty infrastruktury dla RegioPanter w Czechach

Redakcja
Fot. zdopravy.cz

Nowe dualne jednostki RegioPanter rozpoczną przewozy pasażerskie na trasie Ostrava – Veřovice. Państwo musi jednak sfinansować infrastrukturę ładowania.

Česke dráhy i Škoda Group przedstawili w Ostravie pierwszą dualną jednostkę, łączącą eksploatację na trasach zelektryfikowanych z napędem bateryjnym. Nowe połączenia bez przesiadek mają poprawić komfort pasażerów.

Inwestycje w infrastrukturę

Jak podaje serwis zdopravy.cz, rozpoczęcie eksploatacji w grudniu tego roku nie oznacza jedynie kosztów zakupu nowych jednostek, ale także inwestycje w infrastrukturę ładowania.

Zarząd Infrastruktury Kolejowej w Czechach, odpowiedzialny za zarządzanie i utrzymanie sieci kolejowej, planuje budowę punktów ładowania w stacjach Krnov, Štramberk i Budišov nad Budišovkou oraz zaplecza dla jednostek we Frýdku-Místku. Koszt tych inwestycji wzrósł z 80 do 550 milionów koron.

Opłacalność technologii

Debata na temat opłacalności technologii trwa. W Niderlandach zdecydowano się na elektryfikację niektórych tras zamiast inwestycji w droższe pojazdy dualne i modernizację infrastruktury.

W Czechach jednak, obok Morawsko-Śląskiego, Jihomoravský kraj planuje zakupy takich jednostek.

Opinie ekspertów

Petr Moravec, dyrektor wykonawczy SVOD Bohemia, podkreśla, że rozwój bezemisyjnego transportu kolejowego wymaga zarówno inwestycji w pojazdy bateryjne, jak i przyspieszenia elektryfikacji tras, z których tylko jedna trzecia jest obecnie zelektryfikowana.

Techniczne parametry RegioPanter

Jednostki RegioPanter są przystosowane do obsługi linii łączących trasy zelektryfikowane i niezelektryfikowane.

Mogą pokonywać dystans 80 km na jednym ładowaniu z maksymalną prędkością 120 km/h, co wystarcza na obsługę również regionalnych tras niezelektryfikowanych.

Pierwsze jednostki pojawią się w grudniu na trasie Ostrava – Veřovice, umożliwiając pasażerom podróż bez przesiadek.

 

Podobne artykuły