Nowe dualne jednostki RegioPanter rozpoczną przewozy pasażerskie na trasie Ostrava – Veřovice. Państwo musi jednak sfinansować infrastrukturę ładowania.
Česke dráhy i Škoda Group przedstawili w Ostravie pierwszą dualną jednostkę, łączącą eksploatację na trasach zelektryfikowanych z napędem bateryjnym. Nowe połączenia bez przesiadek mają poprawić komfort pasażerów.
Inwestycje w infrastrukturę
Jak podaje serwis zdopravy.cz, rozpoczęcie eksploatacji w grudniu tego roku nie oznacza jedynie kosztów zakupu nowych jednostek, ale także inwestycje w infrastrukturę ładowania.
Zarząd Infrastruktury Kolejowej w Czechach, odpowiedzialny za zarządzanie i utrzymanie sieci kolejowej, planuje budowę punktów ładowania w stacjach Krnov, Štramberk i Budišov nad Budišovkou oraz zaplecza dla jednostek we Frýdku-Místku. Koszt tych inwestycji wzrósł z 80 do 550 milionów koron.
Opłacalność technologii
Debata na temat opłacalności technologii trwa. W Niderlandach zdecydowano się na elektryfikację niektórych tras zamiast inwestycji w droższe pojazdy dualne i modernizację infrastruktury.
W Czechach jednak, obok Morawsko-Śląskiego, Jihomoravský kraj planuje zakupy takich jednostek.
Opinie ekspertów
Petr Moravec, dyrektor wykonawczy SVOD Bohemia, podkreśla, że rozwój bezemisyjnego transportu kolejowego wymaga zarówno inwestycji w pojazdy bateryjne, jak i przyspieszenia elektryfikacji tras, z których tylko jedna trzecia jest obecnie zelektryfikowana.
Techniczne parametry RegioPanter
Jednostki RegioPanter są przystosowane do obsługi linii łączących trasy zelektryfikowane i niezelektryfikowane.
Mogą pokonywać dystans 80 km na jednym ładowaniu z maksymalną prędkością 120 km/h, co wystarcza na obsługę również regionalnych tras niezelektryfikowanych.
Pierwsze jednostki pojawią się w grudniu na trasie Ostrava – Veřovice, umożliwiając pasażerom podróż bez przesiadek.