Na stacji w Słonicach udostępniono pasażerom nowy peron. Wyższy obiekt zapewnia lepszy dostęp do pociągów oraz poprawił komfort podróży. To kolejne efekty wykorzystania środków z projektu realizowanego między Poznaniem a Szczecinem. Inwestycja za ponad 4 mld zł jest współfinansowana z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF).
Na stacji w Słonicach w woj. zachodniopomorskim wsiadanie i wysiadanie z pociągów ułatwiają już dwa dwukrawędziowe, wyższe, szersze i dłuższe perony. Posiadają one antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane na nich nowe wiaty i ławki poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Bezpieczne dojście na perony zapewniają przejścia w poziomie szyn, zabezpieczone rogatkami i sygnalizacją świetlną. Dzięki wygodnym dojściom, perony dostępne są dla wszystkich podróżnych, również osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.
Wygodniejsze perony i nowe tory
Sukcesywnie zwiększamy komfort podróży na linii Poznań – Szczecin. Już w blisko 30 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów. Dzieje się tak m.in. w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Miałach, Podleścu, Dobiegniewie, Bierzwniku, Słonicach, Choszcznie, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży łącznie na 30 stacjach i przystankach.
Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są już gotowe między Poznaniem i Krzyżem, Krzyżem i Rębuszem, Słonicami i Stargardem oraz Stargardem i Szczecinem Dąbiem. Obecnie wykonawca pracuje na stacji Stargard i szlaku Rębusz – Słonice. Poza torami, siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, modernizacja objęła również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego.
Między Poznaniem a Szczecinem poniżej 2 godzin
Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń – najpóźniej od połowy grudnia 2024 r. – najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Wnioski związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji. Z prędkością 160 km/h pociągi mogą już jeździć na odcinku między Poznaniem a Wronkami. Zwiększa się przepustowość linii – możliwy jest przejazd coraz większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewnia również lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i realizowane w Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.
Większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku. Wykonawca prowadzi jeszcze prace na stacji w Stargardzie (planowane zakończenie prac zasadniczych w 2025 r.) oraz na szlaku Rębusz – Słonice. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.