Rail Cargo Hungaria (RCH) rozszerza swoją flotę o dwie nowoczesne, hybrydowe lokomotywy manewrowe wyprodukowane przez CRRC Zhuzhou Locomotive (CRRC ZELC), które właśnie uzyskały zgodę na użytkowanie na Węgrzech. Lokomotywy te będą obsługiwały kluczowe węzły manewrowe w Székesfehérvár i Soroksár, gdzie staną się bardziej ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych pojazdów z silnikami diesla.
Dzięki hybrydowemu napędowi, nowe lokomotywy mogą działać zarówno na torach z siecią trakcyjną, jak i na odcinkach bez dostępu do zewnętrznego źródła zasilania. Wyposażone w baterie litowo-tytanowe, mogą pracować do 85 minut bez potrzeby ładowania, co zwiększa ich funkcjonalność w mniej dostępnych obszarach infrastruktury kolejowej.
Lokomotywy zostały zamówione w 2019 roku i przeszły rygorystyczne testy – pokonując ponad 40 tys. km na węgierskich oraz zagranicznych torach. Załoga oceniła je jako wygodne i bezpieczne w obsłudze. Jednocześnie firma CRRC pracuje nad doposażeniem ich w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), co pozwoli na ich użytkowanie na kolejach w Serbii, Bułgarii i Macedonii Północnej.
Rail Cargo Hungaria planuje dalsze wdrażanie ekologicznych rozwiązań, podejmując negocjacje na temat dostawy kolejnych hybrydowych jednostek.