Strona główna » Wiadomości » Nowe pociągi dla linii RegioExpress: RBS przyznaje kontrakt firmie Stadler

Nowe pociągi dla linii RegioExpress: RBS przyznaje kontrakt firmie Stadler

Redakcja
Mat. Stadler / Facebook

Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) przyznał kontrakt na zakup nowych pojazdów firmie Stadler. W latach 2028–2030 na trasie RegioExpress Solothurn-Bern (RE5) zostanie wprowadzonych do eksploatacji 20 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki temu więcej pasażerów będzie mogło dotrzeć do celu w sposób wygodniejszy. Pojazdy będą produkowane w szwajcarskim Bussnang.

W grudniu 2023 roku RBS ogłosiło przetarg na zakup 20 nowych trójczłonowych zespołów trakcyjnych, aby zastąpić najstarszy tabor oraz zwiększyć przepustowość linii Solothurn-Bern (RE5). Umowę podpisano w połowie listopada w Worblaufen. Wartość zamówienia wynosi około 190 milionów CHF, a pociągi będą produkowane w Bussnang, w kantonie Thurgau w Szwajcarii.

Stadler zaimponował nam jakością realizacji naszych wymagań, przemyślanym i efektywnym planowaniem projektu oraz niezawodnością dostarczonych dotąd pojazdów – wyjaśnia Fabian Schmid, dyrektor RBS. „Ta współpraca daje nam szansę podniesienia komfortu pasażerów i długoterminowego zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego w regionie.

Przewodniczący Rady Dyrektorów Stadler Rail, Peter Spuhler, powiedział:

Cieszę się, że RBS po raz kolejny obdarzyło nas zaufaniem i że po raz trzeci możemy budować dla nich pociągi. To zamówienie świadczy o wieloletniej dobrej współpracy między naszymi organizacjami. Jeszcze raz udało nam się dostarczyć rozwiązanie dostosowane do potrzeb klienta, łącząc komfort, niezawodność i nowoczesny design. Mam nadzieję, że nowe pociągi przyniosą satysfakcję zarówno RBS, jak i jego pasażerom.

Większy komfort i nowoczesne udogodnienia dla pasażerów

RBS stawia na sprawdzone rozwiązania, komfort oraz technologie przyszłości. Podobnie jak istniejące pociągi RBS, nowe zespoły trakcyjne mają 60 metrów długości i mogą być łączone w potrójne składy, osiągając łączną długość 180 metrów. Dzięki temu możliwe będzie przewożenie o 50% więcej pasażerów w godzinach szczytu. Koncepcja pojazdów częściowo bazuje na sugestiach pasażerów, uwzględnionych już podczas projektowania pociągów RBS „Worbla”.

Cechy nowych pociągów:

  • Wejścia bez barier z rozsuwanymi stopniami;
  • Przestrzenie wielofunkcyjne dla wózków dziecięcych, rowerów, bagażu i wózków inwalidzkich w każdym wagonie drugiej klasy;
  • Liczba miejsc: 21 w pierwszej klasie, 103 miejsca oraz 15 siedzeń składanych w drugiej klasie;
  • Nowoczesne wyposażenie: ekologiczna klimatyzacja i gniazdka elektryczne przy siedzeniach

Rozbudowa usług dla wzmocnienia transportu regionalnego

Trzy pierwsze nowe pojazdy zostaną wyprodukowane w 2026 roku, a do eksploatacji w sieci RBS wprowadzone między połową 2027 a połową 2028 roku. Po pomyślnym zakończeniu testów i szkolenia maszynistów, pojazdy będą dostarczane od 2029 roku. Nowe pociągi będą mogły obsługiwać trasy z trzema wagonami od około 2030/31 roku, co pozwoli sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na trasie Solothurn-Bern.

Wymiana floty: „Secondas” na końcu eksploatacji

Pociągi S-Bahn „Seconda” używane obecnie na linii S8 między Bätterkinden a Bernem mają już ponad 30 lat i są coraz bardziej podatne na awarie. Po modernizacji w latach 2010–2013 osiągają koniec swojej żywotności. Ich wiek powoduje wzrost kosztów utrzymania i problemy z dostępnością części zamiennych. Nowe zamówienie pozwoli zastąpić pociągi „Seconda” obecnymi składami RE „NExT” na linii S8.

 

 

 

Podobne artykuły