Biuro Interwencji Pasażerskich
Dramatyczna katastrofa kolejowa pod Szczekocinami odsłoniła całą prawdę o stanie polskiej kolei. W Polsce w ostatnich latach na kolei zdarzyło się kilka poważnych wypadków. W części z tych zdarzeń zginęli ludzie. Nie ma tygodnia, by na przejazdach kolejowych nie dochodziło do śmiertelnych w skutkach zderzeń pociągów z samochodami. Zwykle opinia publiczna szybko zapominała o tych wydarzeniach, gdy w mediach pojawiały się nowe tematy przyciągające uwagę. Tym razem rozmiar tragedii nie pozwolił na to, by inne sprawy przesłoniły skutki i przyczyny katastrofy.
Dlaczego zawiodły urządzenia oddane do użytkowania na tym odcinku trasy kolejowej zaledwie klika miesięcy wcześniej? Czemu dyżurny ruchu nie przestawił ręcznie zwrotnicy? Czy są inne przyczyny wypadku? Na te pytania odpowiedź dopiero poznamy. Ale cała Polska oglądając w napięciu akcję ratowniczą już dziś jedno wie na pewno – najważniejszą (choć być może nie bezpośrednią) przyczyną katastrofy jest stan polskiej kolei oraz kompletna nieudolność i całkowity brak kompetencji władz państwowych, by ten stan naprawić.Jak w tej sytuacji ma się odnaleźć polski pasażer, korzystający z transportu kolejowego? Czy jedynym rozwiązaniem jest walka o to, by jechać w środkowym wagonie, a najlepiej w wagonie Warsu? A co jak uprzedzi nas inny pasażer? Mamy zrezygnować z podróży w obawie o swoje życie i zdrowie? A w tym czasie minister transportu będzie wygodnie latał z premierem samolotem, a członkowie zarządów PKP i PLK będą sobie podróżowali samochodami służbowymi za nasze – podatników – pieniądze.
Redakcja Portalu NaKolei.pl nie zamierza dłużej akceptować takiego stanu rzeczy. Od dziś chcemy we własnym imieniu – też jeździmy pociągami – jak i w imieniu innych pasażerów, upominać się o przestrzeganie przepisów prawa przez kolej i nadzorujące jej działalność władze. W przypadku łamania przepisów, chcemy do końca wyciągać konsekwencje wobec winnych i egzekwować przysługujące pasażerom świadczenia i odszkodowania. Na szczęście nie jest tak, by pasażer był całkowicie bezradny wobec kolei. Za spóźnienia pociągów, za złe warunki podróży, za skradziony bagaż, za brak umożliwienia podróżowania osobom niepełnosprawnym i za wiele innych mniejszych lub większych uchybień można żądać od władz kolei i od nadzorującej jej pracę administracji państwowej lub samorządowej zadośćuczynienia.
A wszystko po to, by osoby zarządzające koleją wreszcie poważnie podeszły do swoich obowiązków i by zrozumiały, że dla kolei najważniejsze jest dobro pasażera, jego bezpieczeństwo i wygoda, jego cenny czas i pieniądze.
Uważamy, że nie ma na kolei spraw mniej lub bardziej ważnych. Każde uchybienie należy wytknąć, by na nowo kolejowi decydenci dobrze zrozumieli, że praca na kolei to służba, tak jak to rozumieją tysiące zwykłych kolejarzy.
Tym celom ma służyć nowa inicjatywa Portalu Nakolei.pl – powstanie Biura Interwencji Pasażerskich.
Prosimy o e-maile na adres interwencje@nakolei.pl z informacjami o wszystkich zdarzeniach i sytuacjach, jakie, Państwa zdaniem, nie powinny mieć miejsca na polskiej kolei.
Będziemy te wydarzenia analizować z punktu widzenia przepisów prawa, podejmować interwencje oraz opisywać w naszym Portalu. Chcemy w atmosferze społecznej dezaprobaty, wykorzystując instrumenty przewidziane prawem, wymusić na kolejowych decydentach i ich zwierzchnikach podjęcie skutecznych działań, by przywrócić pasażerom wiarę w polską kolei.{jcomments on}