Ekonomia i rynek Przewozy towarowe Wiadomości

Nowa bocznica w Biskupcu w 9 miesięcy pozwoliła przenieść towar z ponad 1000 ciężarówek na tory

Nowa bocznica w Biskupcu w 9 miesięcy pozwoliła przenieść towar z ponad 1000 ciężarówek na tory Fot. TT / PKP PLK

Od 3 lipca 2020 roku w Biskupcu funkcjonuje nowa bocznica kolejowa. Dotychczas przyjęto na niej 472 wagony z surowcami. Natomiast od stycznia firma rozpoczęła transport koleją gotowych produktów.

W lipcu 2020 roku firma EGGER poinformowała o  inauguracji działalności bocznicy kolejowej, która powstała przy współpracy prywatnego przedsiębiorstwa z PKP PLK. Od tego czasu do Biskupca przyjechało 31 pociągów z surowcem do produkcji płyt. W przeliczeniu to ponad 1000 ciężarówek, które udało się przenieść z dróg na kolej.

Ten wynik to dowód na realizację naszych obietnic i przykład realizacji polityki środowiskowej firmy EGGER nastawionej na zmniejszanie emisji CO2 – zaznacza EGGER.

Pierwszy pociąg z klejem wjechał na bocznicę w Biskupcu 3 lipca 2020 roku. Od tego czasu firma przyjęła w tym miejscu 472 wagony transportujące ponad 25 tysięcy ton surowca. Firma potrzebowałaby transportu 1075 ciężarówek, aby przewieźć tą samą ilość surowca.

Jak mówi dyrektor logistyki i członek zarządu EGGER Biskupiec Sp. z o.o. Michał Serafin to proekologiczny kierunek, w którym zmierza nowoczesna logistyka:

Różne są kalkulacje odnośnie przewagi kolei nad transportem kołowym. Niezależnie od sposobu liczenia transport kolejowy jest czystszy od drogowego, a dodatkowo zapewnia jednorazową utylizację dużego wolumenu, który transportem drogowym musiałby zostać znacząco rozdrobiony. Jestem przekonany, że przy odpowiedniej synergii pomiędzy samorządam,i a biznesem, taki trend może przyczynić się lokalnie i globalnie do rozwoju tego typu transportu czego firma EGGER Biskupiec jest bardzo dobrym przykładem.

 Bocznica w Biskupcu to jedna z niewielu, które powstały w ostatnich latach „od zera”. Uruchomienie transportu kolejowego było możliwe dzięki umowie jaką firma EGGER Biskupiec zawarła  z PKP Polskie  Linie Kolejowe. Zgodnie z kontraktem przeprowadzono prace modernizacyjne na odcinku Czerwonka- Biskupiec Reszelski oraz na samej stacji w Biskupcu Reszelskim. Obecnie koleją transportowany jest surowiec, a także wysyłane są pociągi z gotowymi produktami. Pierwszy transport gotowych produktów odbył się na początku 2021 roku. Historyczny skład liczył 24 wagony wypełnione płytą wiórową.