Cały czas utrzymuje się wyższa zdawalność na licencję maszynisty niż na świadectwo. Ale oba nie są zadowalające. Świadczą o tym wyniki egzaminów, które odbyły się w pierwszym półroczu.
Niska zdawalność na maszynistę. Dane o zdawalności podał Urząd Transportu Kolejowego na podstawie statystyki Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). Zdawalność egzaminów na licencję w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku wyniosła 72%, a na świadectwo maszynisty 42%.
Więcej egzaminów
W I półroczu 2025 r. CEMM przeprowadziło dla kandydatów na maszynistów 2264 egzaminy. Egzaminów na licencję było 580, a na świadectwo zdecydowanie więcej: 1 684 (799 testowych, 553 symulatorowe, 332 praktyczne). Ponad połowa egzaminów testowych na świadectwa (446 egzaminów) to drugie i kolejne podeście. Natomiast w całym 2024 r. w CEMM odbyło się 1460 egzaminów na licencję i 987 egzaminów na świadectwo maszynisty.
W I półroczu tego roku średni wskaźnik zdawalności dla egzaminów na licencję maszynisty wyniósł 72% (73,3% w 2024 r.). W przypadku egzaminów na świadectwo maszynisty w dalszym ciągu ogólna zdawalność prezentuje się na stosunkowo niskim poziomie – 42% (40% w 2024 r.).
Poziom wyszkolenia większości kandydatów, którzy ubiegają się o wydanie świadectwa maszynisty, jest niedostateczny. I jest tak pomimo sprawdzianów wiedzy i umiejętności, które odbywają się w trakcie szkolenia. Przekłada się to na niską zdawalność i powoduje znaczny wzrost liczby egzaminów przeprowadzanych przez CEMM. Prezes UTK w dalszym ciągu zwraca szczególną uwagę na przygotowanie zawodowe związane z bezpieczeństwem prowadzenia ruchu kolejowego oraz podstawowymi zagadnieniami na temat sygnalizacji kolejowej.
Prezes UTK kontynuuje działania, które mają poprawić jakość procesu szkolenia w ośrodkach szkoleniowych. Między innymi analizuje najczęstsze błędy, które popełniają kandydaci, oraz współpracuje z ośrodkami szkoleniowymi. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie z ośrodkami szkolenia, a także dodatkowe kształcenie wszystkich egzaminatorów wpisanych na listę UTK.
O tym, jak dokładnie wygląda proces ubiegania się o uprawnienia maszynisty, można przeczytać w informatorze „Jak zostać maszynistą? Poradnik dla kandydatów do zawodu”.
Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” dofinansowany jest z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.