Strona główna » Wiadomości » Nieprawidłowości w procesie montażu zestawów kołowych w Alstomie

Nieprawidłowości w procesie montażu zestawów kołowych w Alstomie

Redakcja
Fot. Mainline Diesels

Krajowy organ ds. bezpieczeństwa Niemiec (NSA DE) opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący nieprawidłowości w dokumentowaniu procesu montażu zestawów kołowych dla pojazdów typu „EMD JT42CWR” (Class 66).

O nieprawidłowościach w dokumentacji z procesu montażu zestawów kołowych dla pojazdów typu „EMD JT42CWR” niemieckie NSA zostało poinformowane przez producenta – firmę Alstom Reuschling Service GmbH & Co. KG (do 28 lutego 2024 r. działała pod nazwą Westfälische Lokomotiv-Fabrik Reuschling GmbH & Co. KG). Firma zidentyfikowała znaczące różnice pomiędzy komputerowymi zapisami z urządzeń a dokumentacją tradycyjną (tzw. ręcznymi zapisami) przekazaną do klientów – odbiorców zestawów kołowych.

Pierwsze wykrycie niezgodności w procesie montażu zestawów kołowych miało miejsce podczas wyjaśniania przyczyn zdarzenia, w którym doszło do przemieszczenia i obrotu obu kół na osi zestawu kołowego podczas normalnej eksploatacji., Prowadzi to do ryzyka wykolejenia.

Przeprowadzone analizy wykazały, że w 175 przypadkach (33% całej dokumentacji wytworzonej od 2013 r.) tylko 7% posiadało pełną i poprawną dokumentację. W 57% przypadków wystąpiły różnice pomiędzy komputerowymi zapisami a dokumentacją wysłaną do klientów, w 35% dokumentacja była niekompletna, a 1% nie posiadał żadnej dokumentacji.

Zdarzało się, że komputerowe zapisy z procesu montażu zestawów kół wskazywały na brak osiągnięcia wymaganych parametrów, natomiast w dokumentacji przekazanej do odbiorców zestawów kołowych są zapisy, że poszczególne wartości mieszczą się w tolerowanym zakresie. NSA DE oceniła część z kwestionowanych dokumentów. Niektóre znane dzienniki maszynowe pokazują, że nie osiągnięto wymaganej maksymalnej siły wtłaczania, podczas gdy dokumentacja wysłana do konsumenta dla tego samego zestawu kołowego mieści się w podanym zakresie tolerancji.

Podczas realizacji procesu montażu firma stosowała „niestandardowe procedury”, które nie uwzględniały wymagań Aneksu D – integralnej części Norm europejskich EN 13260:2020 (DIN EN 13260:2020-12). Według informacji przekazanych przez Alstom Reuschling Service GmbH & Co. KG procedury te zostały zawieszone i nie będą stosowane w przyszłości.

Firma Alstom Reuschling Service GmbH & Co. KG przekazała również informację do zidentyfikowanych użytkowników, która zawiera rekomendację do wdrożenia natychmiastowych środków kontroli.

Prezes UTK zwraca uwagę na konieczność uwzględnienia przez przewoźników kolejowych i podmioty odpowiedzialne za utrzymanie ryzyka związanego z tym zagrożeniem w odniesieniu do wskazanego typu lokomotyw.

Podobne artykuły