Strona główna » Historia Polskiej Kolei » Niepodległość. Czyli pierwsze lata kolejnictwa w Polsce

Niepodległość. Czyli pierwsze lata kolejnictwa w Polsce

Mateusz Marczewski
Fot. Wiki Commons

Państwo Polskie ledwie odzyskało niepodległość, a już było w stanie wojny ze wschodnim kolosem. Zastosowanie kolei w wojnie Polsko-Bolszewickiej i problemy kolejnictwa we wczesnych latach II Rzeczpospolitej – to główne problemy kolei we wczesnych latach niepodległości.

W listopadzie 1918 r. w wyniku zakończenia I wojny światowej w Europie Środkowej powstały nowe państwa, między innymi nasza ukochana Polska. Sieć kolejowa w naszym kraju musiała być zorganizowana praktycznie od nowa! W wyniku powstania nowych granic część do tej pory lokalnych linii stała się głównymi, część głównych lokalnymi, a część lokalnych międzynarodowymi. Dodatkowo sieć kolejowa składała się z fragmentów, które miały lepsze połączenie z sąsiednimi państwami niż z Polską. Ponadto istniały odcinki odcięte od reszty kraju.

Bezpośrednio po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, rozpoczęto program scalania organizacyjnego trzech różnych systemów kolejowych, które znajdowały się w II RP. Jeszcze w czasie I wojny światowej Rada Regencyjna przekazała nadzór nad kolejami Ministerstwu Przemysłu i Handlu (3 stycznia 1918 r.). W Polsce niepodległej jednak, dopiero dnia 8 lutego 1919 utworzone zostało Ministerstwo Kolei Żelaznych, które przejęło zarząd nad kolejami w odradzającym się państwie polskim – o pierwszych zleceniach ministerstwa można przeczytać m.in. w artykule o FABLOKU. Był to czasy przed podziałem kolei na przewoźników osobowych czy towarowych jak to ma dzisiaj miejsce z np. PKP Cargo.

W międzyczasie koleją dowożone były posiłki dla Kresów Wschodnich, na których granica nie była jeszcze w całości ustalona. Właśnie dzięki kolei wsparcie wojskowe docierało do Lwowa. To było jedną z kluczowych przyczyn o jego przynależności do Polski na czas dwudziestolecia międzywojennego – tzw. „polityka faktów dokonanych”. Nie jest znana dokładna liczba pociągów pancernych, które były wykorzystywane w wojnie z Bolszewikami. Dotychczas ustalono nazwy 50 pociągów pancernych. Na skutek strat w akcji gotowa do użycia liczba pociągów przez większość wojny wynosiła poniżej dwudziestu…

Ze zbiorów Stacji Muzeum

Po więcej informacji i zdjęć pancernych lokomotyw wykorzystywanych w wojnie Polsko-Bolszewickiej odsyłam tutaj.

Kolejne lata po wygranej wojnie z Sowietami to ogromna ilość zmian i szybki rozwój kolei w naszym państwie. W następnych artykułach z serii historycznej poruszę rozwój kolejnictwa w II Rzeczpospolitej w latach 1921-1939 r. Będzie m.in. o powstaniu PKP, problemach poszczególnych nitek i wiele więcej rzeczy.

Cała seria artykułów dotyczących historii powstawania kolei w Polsce dostępna TUTAJ.

 

 

 

 

 

Partner Fundacji Sztuka Dla Polski

Podobne artykuły