Rząd Federalny Niemiec oraz premierzy krajów związkowych doszli do porozumienia ws. wprowadzenia oferty miesięcznej na kolej i transport publiczny. Zostanie wprowadzony bilet „Deutschlandticket”.
W przyszłym roku w Niemczech zacznie obowiązywać nowa oferta, będąca następcą biletu za 9 euro, który obowiązywał w trakcie wakacji. Teraz bilet miesięczny będzie kosztować 49 euro, a jego posiadacze będą mogli korzystać z pociągów regionalnych, a także z transportu publicznego w całych Niemczech. Wczoraj Kanclerz Olaf Scholz i premierzy krajów związkowych uzgodnili wprowadzenie biletu „Deutschlandticket”.
Rozmowy w sprawie wprowadzenia nowej oferty trwały od dłuższego czasu. 12 października trwała konferencja ministrów transportu w Niemczech, gdzie ustalano szczegóły następcy biletu za 9 euro. Początkowo zakładano wprowadzenie biletu za 49 euro na cały Niemcy oraz biletu za 29 euro na konkretny region. Z tego drugiego ostatecznie zrezygnowano.
Deutschlandticket oprócz ceny nie będzie się niczym różnił od tego za 9 euro. To oznacza, że pasażerowie będą mogli korzystać ze wszystkich środków transportu publicznego z wyjątkiem pociągów dalekobieżnych. Chociaż warto zaznaczyć, że pociągami regionalnymi można zwiedzić niemalże całe Niemcy, oczywiście z przesiadkami.
Nie wskazuje się, jakoby oferta była czasowa. Wiadomo jednak, że nowy bilet to koszt rzędu 3 mld euro rocznie, z czego 1,5 mld euro ma być pokrywane przez Rząd Federalny, resztę natomiast przez kraje związkowe. Dla porównania, bilet za 9 euro przez trzy miesiące kosztował szacunkowo 2,5 mld euro.
Według wstępnych informacji Deutschlandticket będzie wyłącznie w wydaniu cyfrowym – polegającej na subskrypcji, która przy podpięciu do karty płatniczej – automatycznie by się odnawiała. Oferta prawdopodobnie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku.