Strona główna » Wiadomości » Niebieski pociąg Kolei Dolnośląskich

Niebieski pociąg Kolei Dolnośląskich

Redakcja
Fot. Koleje Dolnośląskie

Koleje Dolnośląskie wysłały na tory dwa pociągi promujące Unię Europejską. Premiera pociągów zbiegła się ze świetną informacją dla przewoźnika o pozyskaniu niemal 618 mln zł unijnej dotacji na zakup kolejnych elektrycznych pociągów. Województwo dolnośląskie otrzymało do tej pory prawie 2,5 mld zł unijnych dotacji na tabor i inwestycje na liniach kolejowych.

 

Niebieski pociąg Kolei Dolnośląskich promują unijne wsparcie dla przewoźnika. Koleje Dolnośląskie złożyły w Centrum Unijnych Projektów Transportowych trzy projekty na dofinansowanie dziesięciu, sześciu i czterech pojazdów. I wszystkie zostały ocenione pozytywnie. Łącznie przewoźnik uzyskał dofinansowanie na zakup pociągów na poziomie aż 78%.

617,6 mln zł Koleje Dolnośląskie przeznaczą na sfinansowanie zakupu 20 Elfów, które powstają już w bydgoskiej fabryce PESA. Przed kilkoma miesiącami przewoźnik skorzystał z opcji zakupowej, dzięki czemu do województwa trafi nie dziesięć, a dwadzieścia nowych pociągów. Po realizacji tego zamówienia, Koleje Dolnośląskie będą dysponowały największą w Polsce, bo liczącą aż 45 sztuk, flotą pięcioczłonowych pojazdów typu Elf. Natomiast cały park taborowy KD będzie liczył 118 pociągów. Spółka zamówiła bowiem również 10 ekodiesli, które także wyprodukuje PESA.

Europejski pociąg

618 mln zł na kolejne Elfy to nie jedyna dotacja, jaką otrzymał dolnośląski region na kolej. Województwo otrzymało wcześniej spore środki na zakup taboru i inwestycje infrastrukturalne.

Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie. To środki, dzięki którym rewitalizujemy linie kolejowe, po których jeżdżą pociągi zakupione również przy wsparciu środków unijnych. W ten sposób ziszcza się to, o czym często mówię: Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski — powiedział Paweł Gancarz, marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Dzisiaj na tory województwa wyjechały dwa pociągi w unijnych barwach. Zdecydowana większość taboru- bo ponad 95% pociągów – to pojazdy kupione lub zmodernizowane ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich.

Koleje Dolnośląskie dysponują obecnie 88 pociągami, z czego zakup 84 dofinansowała Unia Europejska. Średni poziom dofinansowania na wszystkich projektach UE Kolei Dolnośląskich przekracza 70 proc. A nie zapominajmy, że do Karpacza, Chocianowa czy Bielawy docieramy po torach w zarządzie województwa, które również są współfinansowane z Funduszy Europejskich – mówi Michał Rado, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej.

„Niebieskie” czy „Unijne” Elfy dojadą między innymi z Wrocławia do Legnicy. Tam rozwiną prędkość 160 km/h, gwarantując czas przejazdu na poziomie nawet 37 minut z centrum stolicy Dolnego Śląska do jednego z największych miast regionu.

Wrocław – Legnica: 160 km/h, ponad 35 par pociągów dziennie. Mieszkańcy na tej trasie idą na pociąg jakby szli na metro w Warszawie — mówi Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa.

Wszystko zaczęło się od Trzebnicy

Pierwszą linią w zarządzie województwa była trasa kolejowa do Trzebnicy. Niedawno samorząd województwa świętował 15-lecie kursowania pociągów do tej malowniczo położonej na północ od Wrocławia miejscowości, do której podróżuje rocznie blisko milion pasażerów.

Na linii do Trzebnicy jeżdżą hybrydowe pociągi KD, a sama linia była od pierwszej rewitalizacji finansowana ze środków unijnych. Jestem dumny, że te setki milionów, zarówno na nowoczesne pociągi, jak i na tę linię, stanowią część tych miliardów, o których tu dziś mówimy — mówi Marek Łapiński, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Jak zauważyła Monika Włodarczyk, radna Sejmiku, Koleje Dolnośląskie były powołane do życia właśnie przez ówczesnego marszałka Marka Łapińskiego.

Powołane do życia przed siedemnastoma laty w czasach, gdy Marek Łapiński był marszałkiem województwa. Wtedy jeździły po kilku liniach, dziś jeżdżą w 36 minut z Wrocławia do Legnicy i w godzinę do Wałbrzycha — powiedziała Monika Włodarczyk.

Koleje Dolnośląskie od początku istnienia są beneficjentem unijnych funduszy. Kwota dotacji robi wrażenie. Regionalny przewoźnik przez 17 lat otrzymał łączne wsparcie na poziomie 1,6 mld złotych. Unijne dofinansowanie szerokim strumieniem płynęło również bezpośrednio do samorządu wojewódzkiego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, od kiedy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, została wsparta kwotą 723 mln zł.

To kolejna bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie zapewnia rozwój Kolei Dolnośląskich, pozwala polepszyć obecną flotę, zwiększyć liczbę połączeń, a także otworzyć się na nowe kierunki. Skorzystają na tym wszyscy – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Poza Kolejami Dolnośląskimi środki z najnowszego rozstrzygniętego programu KPO przez CUPT uzyskało także województwo śląskie i Koleje Śląskie. Z łącznej przyznanej kwoty 870 mln zł 618 milionów trafi na Dolny Śląsk. Żaden inny przewoźnik nie zakwalifikował się do tego rozstrzygnięcia.

Podobne artykuły