Prawie 45 tys. zgłoszeń alarmowych – to bilans siedmiu lat funkcjonowania na przejazdach kolejowo-drogowych Żółtej Naklejki PLK.
Naklejki pojawiły się na przejazdach w całej Polsce 1 czerwca 2018 roku. I szybko okazało się, że pełnią niezwykle ważną rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa kierowców i ich pasażerów oraz podróżujących pociągami.
Żółta naklejka zawiera trzy kluczowe informacje: 9-cyfrowy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numer do służb technicznych PKP PLK S.A.
Kierowca w sytuacji awaryjnej – np. gdy pojazd utknie na torach – kierowca może szybko powiadomić służby ratunkowe dzięki tym danym. Służby mogą wtedy zareagować i np. wstrzymać ruch pociągów w obszarze danego przejazdu.
Od momentu wprowadzenia systemu, przyczynił się on do znacznego zwiększenia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Tylko w 2024 roku odnotowano 8 560 zgłoszeń na numer alarmowy 112. Na skutek tych interwencji w 764 przypadkach PLK wprowadziła ograniczenia prędkości pociągów. Natomiast w 402 przypadkach doszło do wstrzymania ruchu pociągów w celu uniknięcia potencjalnych kolizji.
Natomiast od początku funkcjonowania systemu do końca kwietnia 2025 roku, dzięki informacjom z Żółtej Naklejki PLK, operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali 44 850 zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. Tylko w 2025 roku było 2793 zgłoszeń.
W 1489 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Od początku 2025 r. było 89 przypadków. Natomiast przy 3229 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów – od początku 2025 r. były 253 przypadki.