Strona główna » Wiadomości » Najwięcej pasażerów na kolei od 1997 roku. UTK podsumowuje 2024 r.

Najwięcej pasażerów na kolei od 1997 roku. UTK podsumowuje 2024 r.

Redakcja
Fot. PKP PLK

Ponad 407,5 mln osób podróżowało koleją w naszym kraju w 2024 r. To najwyższa liczba pasażerów w Polsce po 1997 r. W transporcie towarów wolumen masy w wysokości 223,5 mln ton obsłużony przez kolej, to poziom nieznacznie wyższy od uzyskanego w pandemicznym 2020 r. Trwa zatem trend wzrostowy w przewozach pasażerskich, natomiast za sektorem towarowym kolejny rok pełen wyzwań.

W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS). W ubiegłym roku pociągi pasażerskie wypracowały prawie 28,5 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej, co jest wynikiem wyższym o 2,6 mld pasażerokilometrów (+10,2%) rok do roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 205,6 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 14,3 mln pociągokilometrów (+7,5%). Średnia odległość na jaką pasażer podróżował koleją w 2024 r. to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej (69,1 km w 2023 r.).

Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a nawet lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy, jak i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, że wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8. Czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W ostatnim miesiącu 2024 r. pociągami podróżowało prawie 33,2 mln osób. W porównaniu z rokiem wcześniej to wzrost o prawie 1,8 mln osób (+5,7%). Wartość pracy przewozowej na poziomie prawie 2,3 mld pasażerokilometrów to o 0,2 mld pasażerokilometrów więcej (+7,7%) niż rok wcześniej. Grudzień w przypadku pracy eksploatacyjnej to 17,9 mln pociągokilometrów, o 1,4 mln pociagokilometrów więcej (+8,6%) niż w grudniu 2023 r. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w grudniu, wyniosła 68,9 km, czyli o ponad 1 km więcej niż przed rokiem.

Zgodnie z tendencją sezonową w grudniu kolej obsłużyła o prawie 1 mln pasażerów mniej (-2,9%) niż w listopadzie. W przypadku pozostałych parametrów był to wzrost w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Praca przewozowa była o 69,2 mln pasażerokilometrów wyższa (+3,1%), w odniesieniu do pracy eksploatacyjnej był to wzrost o 1,41 mln pociągokilometrów (+8,6%).

Przewozy Towarowe

W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 223,5 mln ton towarów. W porównaniu z 2023 r. jest to wolumen niższy o 8,1 mln ton (-3,5%). Na przełomie ostatnich lat niższy poziom masy (223,2 mln ton) był w 2020 r., czyli w roku ograniczeń związanych z pandemią Covid-10. Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku, wyniosła prawie 58,3 mld tonokilometrów. To mniej o ponad 3,3 mld (-5,4%) wobec wyniku z 2023 r. Niższą wartość pracy przewozowej kolej odnotowała w 2021 r. (56 mld tonokilometrów). W przypadku pracy eksploatacyjnej, która osiągnęła poziom prawie 82,3 mln pociągokilometrów, był to spadek o 2,1 mln pociągokilometrów (-2,5%) rok do roku. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w 2024 r. wyniosła 260,7 km. To poziom nieznacznie niższy wobec uzyskanego w rekordowym pod tym względem 2023 r. (266 km).

W przypadku przewoźników towarowych był to kolejny rok wyzwań na tle aktualnej sytuacji geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie. Wielkość masy jaką przewiozły pociągi towarowe w 2024 r. (223,5 mln ton) to wynik tylko nieznacznie lepszy od uzyskanego w 2020 r. A był to rok nietypowy, z ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią. O ożywieniu możemy mówić w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Jednak otoczenie, w jakim funkcjonuje ten sektor, charakteryzuje się nadal wysokim ryzykiem zmienności, co wpływa na niepewność tego rynku – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W grudniu 2024 r. masa towarów obsłużona przez pociągi towarowe przekroczyła wartość 18 mln ton, co w zestawieniu rok do roku jest wynikiem wyższym o prawie 0,4 mln ton (+2,1%). W przypadku pracy przewozowej, która ukształtowała się na poziomie prawie 4,5 mld tonokilometrów, jest to wynik niższy o ponad 0,1 mld tonokilometrów (-2,6%) od uzyskanego przed rokiem. Wartość pracy eksploatacyjnej przekroczyła poziom 6,5 mln pociągokilometrów, co jest wynikiem wyższym o 0,2 mln pociągokilometrów (+3,2%) wobec grudnia 2023 r. Średnia odległości przewozu jednej tony ładunku w grudniu 2024 r. wyniosła 249 km, czyli o prawie 12 km mniej niż rok wcześniej.

Grudzień w zestawieniu miesiąc do miesiąca to o prawie 0,9 mln ton mniej (-4,6%) ładunków obsłużonych koleją. Praca przewozowa to wartość niższa o ponad 0,3 mld tonokilometrów (-6,7%). W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej było to o 0,4 mln pociągokilometrów mniej (-6,5%). W grudniu o prawie 6 km krótsza była średnia odległość przewozu tony ładunku wobec listopada 2024 r.

Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach pasażerskich i towarowych zostały opublikowane na stronie Dane kolejowe.

Szczegóły dotyczące parametrów eksploatacyjnych transportu pasażerskiego i towarowego za rok 2024, udziałach w rynku poszczególnych przewoźników oraz porównanie wyników do lat poprzednich znaleźć można w opracowaniu  „Podsumowanie 2024 r. w przewozach pasażerskich i towarowych”.

 

 

 

Podobne artykuły