NaKolei.pl MediotekaDawniej na kolei Najniebezpieczniejsza linia kolejowa świata

Najniebezpieczniejsza linia kolejowa świata

Mateusz Marczewski
Fot. Shaswat Nimesh

Mimo że kolej jest uważana za jedną z bezpieczniejszych i bardziej niezawodnych środków transportu, to nawet ten rodzaj transportu czasami może okazać się niebezpieczny ze względu na trasę, którą pokonuje lub przestępczość, której pasażerowie mogą paść ofiarami. Trasa Chennai-Rameswaram w Indiach jest powszechnie uważana za najniebezpieczniejszą nitkę świata.

Linia, a właściwie w dużej mierze ponad dwukilometrowy most kolejowy, który łączy miasto Mandapam w kontynentalnych Indiach z wyspą Pamban i Rameswaram swoją historią sięga 24 lutego 1914 roku, kiedy to powstał i był pierwszym mostem morskim w Indiach. Dodatkowo konstrukcja była przez długi czas najdłuższym mostem morskim w tym kraju. Most kolejowy jest w przeważającej części konwencjonalnym mostem opartym na 145 betonowych filarach, ale w połowie długości posiada dwuskrzydłową sekcję zwodzoną, która może być podnoszona, aby przepuszczać statki i barki. Mimo mocnego oparcia, tory ulegają częstemu zalewaniu przez ocean, a pasażerowie, którzy podróżowali na tej trasie mówią, że najgorszą częścią jazdy jest kruchy most zwodzony, który chwieje się i „faluje” do góry i do dołu wraz z pociągiem nad wzburzonym morzem.

Most nie jest niebezpieczny tylko ze względu na swoją konstrukcję ale również przez warunki atmosferyczne jakie panują w okolicy. Pociągi muszą jechać bardzo powoli i uważać na silny wiatr. Region, w którym znajduje się linia, jest podatny na cyklony i przypływy, co czyni go jeszcze bardziej niebezpiecznym dla pasażerów. Most znajduje się w drugim na świecie najbardziej korozyjnym środowisku po Florydzie. Sprawiło to, że utrzymanie mostu było bardzo trudnym zadaniem i dochodziło do wypadków. Najbardziej krwawa tragedia wydarzyła się w 1964 r. kiedy pojawił się u wybrzeżu Cejlonu cyklon „Dhanushkodi”. Wywołał on ogromną falę sztormową podobną do tsunami, która spowodowała powódź w mieście i przewróciła do wody pociąg pasażerski na moście Pamban zabijając wszystkich 200 pasażerów na pokładzie.

Wrak pociągu pasażerskiego relacji Rameswaram-Dhanushkodi. Lokomotywa klasy B 4-6-0 No. 31376 firmy North British.

Nie jest to jednak odosobniona sytuacja – nad mostem można powiedzieć panuje swoiste fatum. W dniu 13 stycznia 2013 r. most uległ niewielkim uszkodzeniom, gdy wpłynęła na niego barka marynarki wojennej. Wymagało to przeprowadzenia prac naprawczych przy pomostach. Bliżej czasów współczesnych, cały ruch pociągów został wstrzymany od 5 grudnia 2018 r., gdy zauważono szczelinę w moście zagrażającą kolei. Ruch kolejowy na moście został przywrócony 10 marca 2019 roku. Jednak już 30 października 2020 roku trasa została ponownie uszkodzona przez dwa dźwigi, które pracowały nieopodal. Na szczęście w niedalekiej przyszłości ma powstać nowe połączenie, które zastąpi ten pechowy i niebezpieczny most Pamban.

Partner Fundacji Sztuka dla Polski

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności