Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Na stacji Łódź Kaliska będą nowe perony. Ruszyły prace

Na stacji Łódź Kaliska będą nowe perony. Ruszyły prace Fot. PKP PLK S.A.

Na stacji Łódź Kaliska dla podróżnych przebudowane będzie pięć peronów. Rozpoczął się  demontaż starych torów i sieci trakcyjnej. Zaplanowano przejścia pod torami i kładki, które ułatwią komunikacje między miastem a koleją.

Wykorzystanie wiaduktu wschodniego zwiększy możliwości podróży oraz przewozu towarów.  Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest z budżetu za 337 mln zł.

Projekt pn. „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” przyczyni się do poprawy dostępności kolei w województwie łódzkim w układzie aglomeracyjnym, regionalnym i międzynarodowym. Łódź Kaliska stanie się stacją sprawniej obsługującą większą liczbę pociągów. Zwiększy się sprawność przewozów towarowych.

Maszyny na torach – pierwszy etap prac budowlanych

Na stacji Łódź Kaliska rozpoczęto rozbiórkę peronów nr 4, 5 i 6 oraz torów w rejonie kolejowego wiaduktu wschodniego nad aleją ks. bp. W. Bandurskiego. Demontowana jest sieć trakcyjna między stacją Łódź Kaliska i Łódź Kaliska Towarowa. Usuwane są wyeksploatowane  elementy wiaduktu i przejścia pod torami. Na placu budowy gromadzone są szyny i podkłady. Po zakończeniu demontażu i przygotowanie terenu, jesienią planowane jest  montowanie nowego układu torowego. Budowane będą perony. Prace nie powodują ograniczeń w ruchu pociągów.

Pięć komfortowych peronów i wygodne przejścia

Modernizacja stacji Łódź Kaliska znacznie ułatwi obsługę podróżnych. Przebudowane będzie pięć peronów. W rejonie czynnego wiaduktu zachodniego nad Aleją ks. bp. W. Bandurskiego będą trzy 400 m podwyższone perony. Obiekty po przeciwnej stronie, przy wiadukcie wschodnim, będą przesunięte w stronę Alei ks. bp. W. Bandurskiego. Dla podróżnych zaplanowano nowe wiaty i ławki. Czytelne oznakowanie oraz nowy system informacji ułatwi orientacje na peronach. Zapewnione będą dogodne dojścia do dworca i komunikacji miejskiej. Stacja będzie dobrze przygotowana do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Zamontowane będą windy, wykonane ścieżki naprowadzające. Wymienione zostanie oświetlenie.

Nowe przejście podziemne, połączy plac przed dworcem kolejowym z dworcem autobusowym. Takie rozwiązanie umożliwi lepsze łączenie podróży pociągiem i komunikacją miejską. Dogodne dojście na perony nr 4 i 5 (przy wiadukcie wschodnim) zapewni przejście podziemne z budynku dworca. Podróżujący pociągami będą mieli również dojścia z peronów do przystanków komunikacji miejskiej przy Alei ks. bp. W. Bandurskiego i Włókniarzy.

Łódzki węzeł kolejowy będzie obsługiwał więcej pociągów

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” tj. jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej w kierunku południowo- wschodnim m.in. do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac będzie znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów – sprawne podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).

W ramach projektu dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem zostaną zastąpione komputerowymi. Sprawniejsza, szybsza i bezpieczniejsza będzie obsługa przejazdu pociągów. Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h).

Zadanie w całości finansowane z budżetu państwa. Prace zaplanowano w latach 2019 – 2022. Roboty budowlane zakończą się do października 2022 roku. Wartość inwestycji „Zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” to 337 mln zł netto.



Kongres590