Dzięki decyzji radnych wojewódzkich Koleje Mazowieckie kupią w Pesie 10 pociągów spalinowych, czyli o cztery więcej niż zakładano jeszcze w marcu.
Podczas obrad Sejmiku Województwa Mazowieckiego radni przyjęli uchwałę o nowelizacji budżet województwa na 2025 rok .Zmienili także Wieloletnią Prognozę Finansową Województwa Mazowieckiego na lata 2025–2038. Jedną z najważniejszych zmian jest zwiększenie o 105 mln zł wydatków na zakup pojazdów kolejowych. Te środki pozwolą na to, aby Koleje Mazowieckie kupiły cztery dodatkowe spalinowe zespoły trakcyjne (SZT) wraz z usługą serwisowania do 2031 roku. Chodzi o przeglądy na poziomach P1, P2 i P3.
Dzięki wsparciu finansowemu sejmiku Koleje Mazowieckie skorzystają z prawa opcji, które wpisano do umowy zawartej z Pesą w marcu br. Wówczas KM zamówiły sześć dwuczłonowych spalinowych pociągów Pesa 231Ma za 233 mln zł. To pojazdy z rodziny Elf 3. Jednocześnie przewoźnik deklarował, że chętni dokupi jeszcze cztery składy, jeśli znajdą się pieniądze na ten cel. Decyzja radnych pozwala na realizację tego scenariusza.
Koleje Mazowieckie potrzebują spalinowego taboru przede wszystkim do obsługi linii niezelektryfikowanych. Nowe pociągi pojadą na takich trasach, jak: Tłuszcz-Ostrołęka-Chorzele-Szczytno, Kutno-Płock-Sierpc-Nasielsk-Nowy Dwór Mazowiecki, Tłuszcz–Warszawa Wschodnia–Siedlce–Czeremcha. Dostawy spalinowych pociągów ruszą w czerwcu 2028 roku.