Infrastruktura
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Na kolejową zakopiankę wracają ekipy budowlane. Ostatni pociąg odjedzie 28 lutego

Na kolejową zakopiankę wracają ekipy budowlane. Ostatni pociąg odjedzie 28 lutego Fot. PKP PLK S.A.

Zimą (od grudnia do lutego) pasażerowie skorzystali z ponad 3 tys. bezpośrednich pociągów do Zakopanego. Pociągi jechały przebudowanymi torami. Podróżni wysiadali na dostępniejszych stacjach i przystankach. Od marca na linii rozpocznie się kolejny etap prac.

Jeszcze do 28 lutego można korzystać z przejazdów koleją do Zakopanego. Do dyspozycji podróżnych od grudnia codziennie przewidziano 14 bezpośrednich połączeń dalekobieżnych, m. in. z Warszawy i Trójmiasta oraz 32 kursy regionalne. Modernizację jednotorowej „zakopianki” zaplanowano etapami, by zapewnić dojazdy koleją pod Tatry w sezonie letnim i zimowym.

Od marca zmiana rozkładu i więcej pracy na zakopiance

Od poniedziałku 1 marca za pociągi dalekobieżne, m. in. z Warszawy i Trójmiasta będzie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Kraków – Zakopane. Autobusy pojadą także na odcinku Stryszów – Nowy Targ za pociągi POLREGIO.

Będą utrzymane przejazdy Podhalańskiej Kolei Regionalnej na odcinku Nowy Targ – Zakopane. Wyjątkowo przez trzy dni, 16-18 marca, pociągi będą kursowały na odcinku Szaflary – Zakopane.

Kontynuacja prac Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane

Na tory od Suchej Beskidzkiej do Zakopanego wracają ekipy budowlane. Roboty przewidziano do 25 czerwca. Dzięki ich pracom dla podróżnych zwiększy się dostępność do pociągów na stacji Sucha Beskidzka, Jordanów, Raba Wyżna oraz przystanku Pyzówka. Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych peronów. Windy lub pochylnie zapewnią oczekiwane warunki obsługi dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na przebudowywanej trasie wymienione będą szyny na odcinkach: Sucha Beskidzka – Maków Podhalański, Bystra Podhalańska – Jordanów, Chabówka – Raba Wyżna, Raba Wyżna – Sieniawa. Zamontowana będzie nowa sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla zwiększenia bezpieczeństwa remontowane będą przejazdy kolejowo-drogowe. Sprawność przejazdów zapewnią odnowione mosty.

Po zakończeniu wszystkich prac czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się do ok. 2 godzin. Dla podróżnych ważnym efektem inwestycji już są coraz lepiej przygotowane stacje i przystanki Rzozów, Radziszów, Radziszów Centrum, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów, Lasek, Nowy Targ, Sieniawa. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 r.

Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.