Tabor Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-pesa

Monitoring kół pociągów

Monitoring kół pociągów Fot. PKP PLK

W tamtym roku zamontowano na torach kolejne trzy urządzenia do ciągłego monitorowania stanu technicznego przejeżdżających pociągów. Takich urządzeń jest już ponad 200 i sprawdziły prawie 2,5 mln składów.

W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 4 mln zł netto na takie inwestycje. Zamontowano trzy nowe urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru (dSAT), a ponadto kolejnych 17 dostosowano do współpracy z centralnym systemem informatycznym, co ułatwia śledzenie i analizowanie taboru na całej sieci kolejowej.

Mają one ogromne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa pociągów pasażerskich i towarowych, a to dlatego, że mogą badać stan taboru przy pełnej prędkości pociągu i bezkontaktowo wykrywają ewentualne uszkodzenia kół wagonów oraz lokomotyw. System jest tak skonstruowany, że specjalne czujniki podczerwieni i czujniki światłowodowe badają temperaturę łożysk, elementów hamulców oraz siłę nacisku pojazdu na szyny.

Jeśli podczas takiego badania zostaną stwierdzone jakieś niebezpieczne sygnały na temat stanu wagonu, informacja trafia do spółki przewozowej, który ocenia stan taboru. I w razie konieczności, wagon jest odstawiany na bocznicę. PKP PLK argumentuje, takie procedury ograniczają ryzyko wystąpienia wypadków i katastrof kolejowych na skutek uszkodzenia wagonu lub lokomotywy. I ogranicza się także możliwość zniszczenia infrastruktury kolejowej i opóźnień w kursowaniu pociągów.

Zarządcy infrastruktury zależy na ciągłym podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Między innymi dlatego w torach montowane są nowoczesne urządzenia badające stan przejeżdżających wagonów i lokomotyw. W ten sposób w dzień i w nocy dodatkowo kontrolujemy tabor i możemy ograniczać utrudnienia w kursowaniu pociągów – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP PLK.

Z danych zarządcy sieci kolejowej wynika, ze w 2016 roku dzięki takim urządzeniom sprawdzono ponad 2 mln 440 tys. pociągów. Obecnie PKP PLK mają 207 urządzeń dSAT umieszczonych na głównych międzynarodowych korytarzach transportowych, m.in. E 65 Gdynia – Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice – Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec – Wrocław – Kraków – Medyka. Będą one montowane też na innych liniach podczas prac modernizacyjnych.