Rozpoczęcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej planowane jest na 2029 rok – informuje PAP. Wcześniej PKP Polskie Linie Kolejowe zakończą prace nad przebudową dworca Warszawa-Wschodnia, która ma ruszyć w 2026 roku.
Jak podaje PAP, przetarg na modernizację dworca Warszawa-Wschodnia zaplanowano na koniec 2025 roku.
Mamy nadzieję ruszyć z Warszawą-Wschodnią przetargowo w 2025, a z robotami budowlanymi w 2026, co oznacza, że prace powinny się zakończyć w 2029 roku. Po zakończeniu Warszawy-Wschodniej chcielibyśmy płynnie przejść na modernizację średnicy – powiedział w rozmowie z PAP Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Przebudowa warszawskiej linii średnicowej, która łączy dalekobieżne i podmiejskie linie kolejowe, obejmie około 50 km torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty na Wiśle i dwa tunele średnicowe. W planach jest również modernizacja przystanków Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota i Warszawa Centralna. Projekt ma na celu dostosowanie infrastruktury do współczesnych wymagań technicznych oraz zmniejszenie awaryjności systemu kolejowego.
Jak przekazał PAP Marcin Mochocki, warszawska linia średnicowa ma zostać przebudowana w sposób umożliwiający przyszłą nadbudowę nowych obiektów, takich jak budynki.
Zależy to jeszcze (rozpoczęcie prac na średnicy) od postępu prac administracyjnych, bo mamy mocne sygnały od PKP SA i od Ministerstwa Infrastruktury, że nie możemy porzucić tematu nadbudowy linii średnicowej, co zostało niestety poprzednio pominięte – powiedział PAP członek zarządu PKP PLK.
Zarząd PKP PLK rozważa także prowadzenie prac metodą odkrywkową, co mogłoby czasowo wyłączyć linię średnicową z ruchu kolejowego.
Według szacunków przebudowa linii średnicowej pochłonie kilka miliardów złotych. Jak podaje PAP, obecna infrastruktura tej kluczowej trasy została zbudowana między latami 20. a 60. XX wieku. Eksperci podkreślają, że jej dalsza eksploatacja w obecnym stanie technicznym mogłaby zwiększyć awaryjność i wpłynąć negatywnie na ruch kolejowy.