PKP Polskie Linie Kolejowe wdrażają nowoczesne i skuteczne rozwiązania ograniczające hałas kolejowy. Oprócz ekranów akustycznych spółka stosuje również m.in. absorbery przyszynowe czy maty wibroizolacyjne. Prowadzone są również pomiary poziomu hałasu, dzięki temu możliwe jest lepsze dopasowanie środków ochrony przed hałasem do potrzeb mieszkańców i środowiska.
Mniej hałasu przy torach. Najbardziej rozpoznawalnym sposobem ochrony przed hałasem kolejowym są ekrany akustyczne. To standardowe rozwiązanie kolejarz stosują tam, gdzie poziom hałasu przekracza dopuszczalne normy. Ich podstawową funkcją jest tworzenie tzw. cienia akustycznego – obszaru, do którego nie docierają bezpośrednie fale dźwiękowe.
Joanna Kursa z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych informuje, że dotychczas wzdłuż linii zarządzanych przez PKP PLK zabudowano już 346 kilometrów ekranów. To tyle, ile wynosi długość całej linii kolejowej nr 203 Tczew – Kostrzyn lub trasa drogowa z Warszawy do Gdańska.
Nie zawsze jednak budowa ekranów jest jedynym lub najlepszym rozwiązaniem. Dotyczy to szczególnie miejsc, gdzie zidentyfikowano niskie przekroczenia wartości dopuszczalnych hałasu. W takich lokalizacjach PKP PLK stosują także inne, mniej ingerujące w krajobraz rozwiązania, które skutecznie ograniczają emisję hałasu u źródła.
Absorbery i maty – „niewidoczne” dla oka
Do takich rozwiązań należą m.in. absorbery przyszynowe oraz maty wibroizolacyjne. Dzięki nim mieszkańcy domów położonych blisko torów słyszą znacznie mniej uciążliwych odgłosów przejeżdżających pociągów. Absorbery, montowane bezpośrednio do stopki i szyjki szyny, mogą obniżać poziom hałasu nawet o 2 – 3 dB. Redukują one hałas generowany w miejscu styku koła z szyną – zwłaszcza w zakresie dźwięków odbijających się od podłoża.
Z kolei maty wibroizolacyjne ograniczają przenoszenie drgań do gruntu, redukując tzw. hałas strukturalny odczuwalny w budynkach zlokalizowanych blisko torów. To dzięki temu, że maty wibroizolacyjne skutecznie tłumią drgania przenoszone do gruntu.
Sprawdzone i dopuszczone
Zanim nowe rozwiązania kolejarze zastosują na torach, przechodzą serię badań technicznych i akustycznych. Zarządca infrastruktury prowadzi je m.in. na swoim specjalnym poligonie testowym. Tłumiki są dopuszczane do użytku zgodnie ze stosownymi procedurami. Wykonawcy wykorzystują je przy inwestycjach kolejowych wyłącznie po pozytywnej ocenie parametrów eksploatacyjnych i skuteczności redukcji hałasu.
Działania przyjazne środowisku
Wdrażanie rozwiązań takich jak absorbery czy maty jest możliwe dzięki konsekwentnemu i kompleksowemu podejściu PKP PLK S.A. do planowania rozwiązań ograniczających hałas. Jest ono oparte na analizach, danych pomiarowych i rzeczywistych potrzebach. Zgodna z przepisami metodyka pozwala dobrać optymalne środki ochrony w zależności od lokalizacji i warunków terenowych.
W efekcie realizowanych inwestycji nie tylko skraca się czas przejazdu pociągów, ale także poprawia jakość życia mieszkańców terenów sąsiadujących z liniami kolejowymi.
Nowoczesne środki ochrony akustycznej – w tym absorbery i maty – są już stosowane m.in. na trasach: Gdynia – Kościerzyna (linia nr 201), Zabrzeg – Zwardoń oraz Ełk – Korsze. Zarządca infrastruktury zwraca jednak uwagę na to, że najlepszą metodą ochrony przed hałasem jest odpowiednie planowanie przestrzenne oraz lokalizowanie zabudowy chronionej akustycznie poza zasięgiem hałasu. Zaś zasięg hałasu dla najbardziej obciążonych ruchem linii kolejowych można zweryfikować na strategicznej mapie hałasu.
Przed podjęciem decyzji o zakupie mieszkania czy domu w sąsiedztwie linii kolejowej warto zapytać o poziom hałasu bezpośrednio właściwy terytorialnie Zakład Linii Kolejowych przy pomocy formularzy zamieszczonych na stronie internetowej w zakładce Kontakt.
Komfort, który widać i słychać… mniej
Współczesna kolej to nie tylko szybkie połączenia i nowoczesna infrastruktura zwiększająca komfort podróży. To także troska o otoczenie. Wszelkie działania – w tym reprofilacja szyn, budowa ekranów czy montaż absorberów – sprzyjają poprawie warunków życia mieszkańców w pobliżu linii kolejowych, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska.