Strona główna » Wiadomości » Kadry i ludzie » Ministerstwo reaguje na sytuację w PKP CARGO. Prezes Grupy PKP otrzymał polecenie „z góry”

Ministerstwo reaguje na sytuację w PKP CARGO. Prezes Grupy PKP otrzymał polecenie „z góry”

Adrian Izydorek
Fot. Dla miłośników kolei - PKP CARGO / Wojciech Zgłobicki

Jest reakcja na pismo związkowców ws. sytuacji w PKP CARGO. Ministerstwo Aktywów Państwowych wydało polecenie, aby Prezes Grupy PKP spowodował działanie Rady Nadzorczej PKP CARGO.

Jak informowaliśmy na łamach 'NaKolei.pl’, 16 grudnia grudnia związki zawodowe przeprowadziły spotkanie z Zarządem PKP CARGO ws. sporu dot. podwyżek płac o 600 zł. O genezie konfliktu pisaliśmy szerzej tutaj. Związki zawodowe miały spotkać się z Jackiem Rutkowskim, Członkiem Zarządu PKP CARGO, który miał przekazać, że powrót do negocjacji ws. podwyżek płac będzie możliwy najwcześniej w drugiej połowie stycznia 2023 roku


Więcej informacji: Związkowcy z pismem do premiera. Skarżą się na sytuację w PKP CARGO: „Zarządowi nie zależy na przewozie węgla”


Związki zawodowe nie uznały tego spotkania za udane. Tego samego dnia, 16 grudnia związkowcy wystosowali oficjalne pismo do Premiera Mateusza Morawieckiego. Chcieli oni zwrócić uwagę szefa rządu na – według nich – dramatyczną sytuację w PKP CARGO.

Informowaliśmy o niej Pana Premiera wielokrotnie wskazując także na przyczyny, za które uznaliśmy wyjątkowe nieudolne działania w procesie zarządzania – czytamy w piśmie do premiera.

Według związkowców, PKP CARGO traci pozycję na rynku.

Spółka nadal systematycznie traci udziały w rynku. Wzrost przewozów notowany u prywatnych przewoźników, często z kapitałem zagranicznym, jest tego najlepszym przykładem – twierdzą związkowcy.


Zobacz także: Maszyniści w PKP CARGO chcą jeździć, a nie przez wiele godzin stać pod semaforem. Miętek domaga się spotkania z premierem


Związkowcy stwierdzili, że z dużą nadzieją przyjęli informację o zleceniu przewóz importowanego węgla z portów w głąb kraju.

Z ogromnym zdziwieniem odbieramy jednak płynące z Zarządu PKP CARGO informacje, że wolumen przewozu węgla znacząco nie odbiega od czasów sprzed agresji rosyjskiej na Ukrainę. Mało tego, dowiadujemy się o spadku (i to znaczącym) ilości przewozów innych grupy towarowych, na co skarzą się nasi kontrahenci – czytamy w piśmie do premiera.

Związkowcy opisali premierowi powód dlaczego pod koniec listopada maszyniści mieli rozpocząć protest w postaci nie podejmowania się służby w nadgodzinach. Wskazali, że w związku z tym duża ilość pociągów jest nieuruchamianych.

Skutki tych działań w postaci dużej ilości nieuruchamianych pociągów w żaden sposób nie skłaniają Zarządu Spółki do przemyśleń i działań mających zażegnać pogłębiający się konflikt. Odnosimy wrażenie, że Zarządowi PKP CARGO S.A. nie zależy na realizacji zleconego przez Pana Premiera zadania przewozu węgla ani na naprawie i przyszłości Spółki – kontynuują związkowcy.  – Dlatego przekazywane informacje o kłopotach w realizacji procesu przewozowego są zakłamywane – twierdzą.

Według związkowców, dalsza kontynuacja sporu może doprowadzić do eskalacji napięcia i wybuchu ostrego i ogólnopolskiego konfliktu.

Reakcja na pismo

Na reakcję długo nie trzeba było czekać. Kancelaria Premiera Rady Ministrów list, który początkowo był adresowany do Premiera Mateusza Morawieckiego, przekazała do Ministerstwa Aktywów Państwowych. Czyli resortu, który sprawuje nadzór nad PKP S.A. Spółka jest z kolei współwłaścicielem w PKP CARGO, a sam przewoźnik towarowy wchodzi w struktury Grupy PKP.

Ministerstwo Aktywów Państwowych skierowało pismo do Prezesa PKP S.A., Krzysztofa Mamińskiego, który jest jednocześnie mediatorem w sporze między związkowcami a PKP CARGO.

Zwracam się z uprzejmą prośba o zwrócenie się do Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A. o spowodowanie przeanalizowania kwestii poruszonych w wystąpieniu związków zawodowych i przekazanie informacji, które pozwolą Ministerstwu Aktywów Państwowych na odniesienie się do przekazanej korespondencji – czytamy w piśmie z Ministerstwa Aktywów Państwowych do K. Mamińskiego.

Prawdopodobnie w celu rozwiązania sporu, zostanie teraz włączone Ministerstwo Aktywów Państwowych. Związkowcom chodzi zarówno o podniesienie płac dla pracowników, ale także przeprowadzenie reform w Spółce, ponieważ jak zaznaczają związkowcy – np. wykorzystanie efektywności czasu służby maszynistów sięga zaledwie kilkunastu procent – więcej informacji.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x