W berlińskim metrze pojawiły się nowe wagony, które dostarczył Stadler. Do końca roku spółka transportowa Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) odbierze 140 nowych wagonów.
Nowa seria pociągów nosi oznaczenie JK. Po raz pierwszy od dziesięciu lat BVG wprowadza nowy model pociągu dla linii U1–U4. Prezentacji nowego pociągu odbyła się na stacji metra Deutsche Oper, skąd wyruszył on w swój pierwszy rejs. Celem inwestycji BVG jest podniesienie niezawodności taboru do 99% w ciągu najbliższych kilku lat. Dzięki temu wzrośnie także atrakcyjność metra jako środka publicznego transportu.
Będzie to największa wymiana floty w historii BVG. Umowa ramowa z producentem Stadler obejmuje dostawę do 1500 nowych wagonów do 2035 roku. Wartość zamówienia sięga 3 mld euro. Obecnie operator zamówił łącznie 484 wagony z serii JK (dla linii U1-U4) i J (dla linii U5-U9). Ta druga seria pociągów przechodzi obecnie testy i trafi na tory latem 2026 roku.
Te nowe wagony stanowią ważny filar stabilniejszego funkcjonowania metra. Od teraz nasi pasażerowie będą mogli doświadczyć modernizacji naszej floty. Mogą zobaczyć nowe pociągi, dotknąć ich, wsiąść do nich i poczuć nowe poczucie przestrzeni. Te nowe pojazdy to nie tylko modernizacja, ale zobowiązanie do nowoczesnej, zrównoważonej mobilności i będą kształtować krajobraz miasta w nadchodzących dekadach – powiedział Henrik Falk, prezes BVG.
Stadler wyjaśnia, że pociągi dla berlińskiego metra to rezultat ponad pięciu lat intensywnej współpracy z BVG.