Marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz złożył podpis pod porozumieniem w sprawie utworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Tworzenie SKM wchodzi tym samym w fazę realizacyjną.
– Realizacja projektu SKM sprawi, że aglomeracja szczecińska dołączy do grona nowoczesnych metropolii, które zorganizowane są w oparciu o przyjazny dla pasażerów transport publiczny. Szczecin i Pomorze Zachodnie będą jeszcze lepszym miejscem do życia i jeszcze bardziej atrakcyjne dla odwiedzających nasz region turystów – podkreśla marszałek Geblewicz.
Stronami porozumienia są zachodniopomorskie samorządy – wojewódzki, oraz miasta i gminy Szczecin, Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylanki i Police – oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Projekt ma kosztować około 750 mln zł, z czego 500 mln ma stanowić unijne dofinansowanie. Projekt SKM wpisany jest na listę Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego i planowany jest do współfinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ma się odbyć z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 273, 351 i 406 i potrwać do 2022 roku.
Ustalono, że organizatorem przewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego i dlatego marszałek realizuje 250 – milionowy kontrakt na dostarczenie 17 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. I dlatego też władze województwa skorzystały z opcji na zakup kolejnych 10 EZT z Newagu. – Już teraz jesteśmy „taborowym” liderem w kraju. Mamy najnowocześniejsze pojazdy w Polsce, a nowa, duża pula pociągów sprawi, że będziemy mogli zagwarantować najwyższy standard obsługi SKM-ki – podkreśla marszałek Geblewicz.
Urząd marszałkowski informuje, że długość SKM ma wynieść 120 km i połączy ona największe miasta obszaru metropolitalnego ze Szczecinem. Na tej trasie będzie 40 przystanków, w tym dziewięć nowych – Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Szczecin Trzebusz, Szczecin Dunikowo, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Goleniów Park, Police Piłsudskiego. Sieć SKM będzie uzupełniona o węzły i przystanki przesiadkowe wybudowane przez miasta i gminy.
Transport pomiędzy miejscowościami odbywać się będzie po istniejących liniach kolejowych „krajowych” E59 (351) i CE59 oraz na linii lokalnej nr 406. Są one zelektryfikowane, ale ich stan techniczny wymaga niestety gruntownej modernizacji. Przebudowa dotyczy zwłaszcza linii nr 406 Szczecin – Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie to najważniejszy element nowej sieci.
Inwestycja zakłada także budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. Powstaną również węzły komunikacyjne wraz z parkingami typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R).